Telenor tar affære mot modemkidnapping

Telenor innfører strakstiltak som vil begrense modemkidnapping.

Teleklagenemnda mottar hundrevis av klager fra folk som uforvarende har surfet på Internett og mot sin vilje blitt koblet til servere på eksotiske steder som Diego Garcia, Seychellene, Cook-øyene eller Haiti. Her er det skyhøye teletakster, og brukerne får presentert et tvilsomt innhold med etterfølgende regning fra Telenor på tjenester de ikke har bestilt.

I alt har Telenor registrert over 50 fjerntliggende steder på kloden hvor modemkidnapping har vært bedrevet.

Trafikken har blitt rutet gjennom satellitt-tjenesten Inmarsat, og det er kun brukere av analog linje eller ISDN som blir berørt.

    Les også:

Nå innfører Telenor med umiddelbar virkning tiltak som skal begrense modemkidnapping. Ett av tiltakene fra Telenor er å gi alle privatkunder med oppringt Internett-forbindelse et standard surfefilter.

– Telenor-kunder skal føle seg sikre når de er på Internett. Som Norges største leverandør av internettilgang, er det vår oppgave å gi våre kunder denne tryggheten, sier leder for privatmarkedet i Telenor Norge, Berit Kjøll, i en pressemelding.

Hun forteller at alle kunder som har kobler seg til Internett med ISDN eller vanlig telefonlinje skal få Telenors Surfefilter som standard oppsett. Det innebærer at kunden selv må bekrefte enhver viderekobling. Kunder som klager på ualminnelig høye telefonregninger som følge av modemkidnapping skal få en individuell behandling til kundens beste.

Modemkidnapping har vært kjent siden 1990-tallet, men trusselen er blitt stadig sterkere det siste året. Problemet berører ikke dem som er koblet til Internett via ADSL eller kabel-tv.

– Modemkidnapping er utspekulert kriminalitet hvor kunder blir viderekoblet til en rådyr betaltjeneste, oftest uten å vite om det. Alle har et ansvar for å beskytte seg og vise aktsomhet ved surfing på Internett, men vi i Telenor skal gjøre hva vi kan for å begrense problemet, sier Berit Kjøll.

Telenor har siden fenomenet dukket opp for fullt våren 2003 lansert flere tiltak, både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet:

  • Surfefilter: Gjør at kunden må bekrefte at man virkelig vil viderekobles til en fjerntliggende destinasjon. Dette blir nå lagt inn som en integrert del av alle som har oppringt internettabonnement. Surfefilter er gratis.

  • Sikrere oppkoblingsprogram. Telenor har lansert et sikrere oppkoblingsprogram som er vanskeligere å overstyre. Dette er også gratis, og enkelt å installere fra www.online.no.

  • Varsling. Privatkunder som har unormal teleaktivitet blir varslet om dette via e-post, faktura, fakturavedlegg, web og media. Tjenesten er gratis.

Bedriftskunder kan abonnere på TrafikkVarsling. Det innebærer at bedriftene registrerer telefonnumre de vil ha overvåket mot uønsket trafikk. Dersom trafikken overstiger en egendefinert beløpsgrense, blir kunden varslet per e-post og sms.

Hun anbefaler å sjekke oppkoblingen med jevne mellomrom, gjerne gjennom en forespørsel til Kundeservice 05000. Bekreft aldri OK eller Yes i dialogruter på Internett du er usikker på. Og last ned Telenors nye oppkoblingsprogram fra www.online.no, oppfordrer hun.

Til toppen