Telenor tar konsekvensen av Internett-kritikk

Forbrukerombudet og Telenor Nextel ser ut til å komme fram til en løsning som kan aksepteres for begge parter, etter at teleselskapet har fått kritikk for utformingen av sitt nyeste tilbud "FriSurf".

Forrige uke møttes Forbrukerombudet og Telenor Nextel for å diskutere teleoperatørens nyeste Internett-produkt; "FriSurf", som ble lansert for et par uker siden. Internett-pakken innebærer gratis abonnement, men koster mer per minutt enn det vanlige telefonsamtaler koster. Tilbudet er beregnet på personer som bruker nettet lite, eller maks 25 minutter daglig. For denne kundegruppen er "FriSurf" det billigste abonnementstilbudet til Telenor.

Bente Øverlid hos Forbrukerombudet sier til digi.no at Telenor Nextel etter møtet har kommet med et forslag om at en under logoen "FriSurf" plasserer minuttkostnaden for Internett-oppkoblingen sammenliknet med Telenors ordinære samtalepriser, slik at kundene på den måten får et sammenlikningsgrunnlag. Hun skal nå vurdere forslaget før ombudet bestemmer seg for om dette kan aksepteres.

Det har så langt kommet inn to klager på Telenors Internett-produkt; den ene fra Forbrukerrådet, den andre fra Tele 2. Begge peker på at en i navnet "FriSurf", vil kunne tro at tilbudet er gratis, noe det ikke er.

Disse to klagene vil Forbrukerombudet ta stilling til senere.

Informasjonskonsulent i Telenor Nextel, Gry Jonatang, sier til digi.no at hun føler denne saken nå er avklart.

Til toppen