Telenor tar regningen for digitalt TV

Telenor tilbyr seg nå å bygge ut det digitale, bakkebaserte TV-nettet, noe de tidligere har bedt Stortinget om å gjøre. For å dekke 90 prosent av befolkningen investerer Telenor 1-1,6 milliarder kroner.

Kulturminister Ellen Horns mediepolitiske redegjørelse for Stortinget i dag innholdt en telepolitisk bombe: Norkring, det Telenor-eide TV-nettverkselskapet som sprer TV 2 og NRK utover hele landet, har tilbudt seg å bygge ut det omdiskuterte digitale TV-nettverket "for egen regning og risiko".

Tidligere har NRK bedt om 1,7 milliarder kroner fra Stortinget til å bygge ut et digitalt, bakkebasert nettverk som kan sende ut neste generasjons TV-signaler og interaktivt innhold. Stortinget syntes dette ble for dyrt og utsatte prosjektet med begrunnelse at man skulle utrede bruk av telenettet og kanskje satellitt i stedet.

Et bakkebasert nett vil dessuten gi bare gi plass til 10-12 kanaler, noe som vil sikre dagens store aktører, men utelukke mange nye.
Les om krangelen om regningen for digital-TV :
Telenor planlegger bredbånds-boks for stua
Sats på satellitt for norsk bredbåndsnett!
Lisensbetalerne støtter digital-satsing

Det er derfor oppsiktsvekkende at Telenor påtar seg regningen, men tilbudet har en stor hake: I sitt tilbud lover Norkring/Telenor å gi bare 80 prosent av befolkningen digital-TV.

- Vi er villig til å bygge ut mer enn 80 prosent, vi kan finansiere opp til noen og 90 prosent, men det er ingen nett i verden som dekker 100 prosent. Regningen vil bli på 1-1,6 milliarder kroner, forteller Erik Nord, strategisjef i Telenor Bredbånd, til digi.no.

Nord sier Telenor er villig til å ta denne investeringen fordi man tror at nettverksøknomien vil skape enorm etterspørsel for digitale bredbåndsnett.

Norkring er mer overrasket når digi.no ringer.

- Det er riktig at vi under visse gitte omstendigheter vil påta oss å bygge ut det digitale nettet, forteller en tydelig overrasket Norkring-sjef Svein R. Aarvik da digi.no ringer. Hva disse omstendighetene er vil ikke Aarvik kommentere nå.

En sentral kilde i bransjen digi.no har snakket med i NRK peker på at det er billig å dekke 80 prosent av befolkningen, det vil si de tettbebygde strøkene sør for Trondheim.

- Det er de siste 20, særlig de siste fem prosentene som koster penger på grunn av alle de bratte fjell og daler vi har her i Norge, sier han til digi.no.

Til toppen