Telenor: Treg e-post grunnet programvarefeil

Feilkonfigurert programvare har ført til store forsinkelser i leveransene av e-post til Telenor Nextels kunder flere dager i september.

Feilkonfigureringen førte til at kapasiteten på Nextels e-postserver, som tar seg av distribusjonen av e-post til massemarkedet, ble opptatt av andre ting enn det å distribuere elektronisk post. Serveren dette gjelder tar seg av transporten av post til Nextels 200.000 enbruker aksesskunder, til bedriftskunder uten egen e-postserver og til de vel 40.000 personene som har gratis e-postkonto hos Telenor.

Teknisk direktør i Telenor Nextel, Dag Mjelde, sier til digi.no at feilkonfugureringen ble fikset tirsdag ettermiddag og at e-post skal fungere som normalt i skrivende stund.

Han sier at et system som vokser så raskt som Nextels e-postdistribusjon må kompletteres med program- og maskinvare med jevne mellomrom. Maskinvaren er i stand til å ta unna arbeidet, men denne gangen var det programvaren som ikke ble oppgradert tidlig nok.

Dette har medført svært treg e-postdistribusjon i flere dager siste måned, men all post skal komme fram.

Kundene har opplevd dette som nedetid hos seg, spesielt i tidlig om morgen, rundt lunsj og ettermiddag.

- Elektronisk post er en viktig tjeneste for oss, som vi alltid vil skal fungere. Men feil kan oppstå, sier Mjelde.

Til toppen