Telenor trenger opptil 100 nye folk

Telenors omfattende planer vil bidra til en allerede skrikende mangel på IT-folk.

IT-bransjen er inne i en ny gullalder, og minner nå mye om dotcom-årene rett før 2000.

Etter noen tøffe år, begynte bransjen så smått å komme seg på bena igjen i 2004, og siden da har behovet etter nye IT-krefter bare blitt større og større.

Det gjelder også Telenor, som bekrefter til digi.no at telekombransjen nå vokser så fort på alle områder, at behovet for nye hoder i år kan fort løpe seg til et hundretalls.

Telenor har da tatt høyde for eldre arbeidstakere som går av naturlig og en større turnover-prosent som følge av at vi er inne i et opphetet marked.

– Telenor har tradisjonelt hatt liten turnover, men vi ser nå en økende trend som stiger opp mot mellom fire til fem prosent, sier HR-direktør Eivind Karlsen til digi.no.

Karlsen mener telekombransjen står overfor et teknologiskifte, og at behovet derfor kan være spesielt stort for teknisk kompetanse framover.

Nylig gikk for eksempel Telenor ut og søkte etter en rekke nye folk til Telenor Cinclus som er i det såkalte M2M (maskin til maskin) markedet for å håndtere automatisk måleravlesing (AMR) av strøm.

I Sverige er det innført regulatoriske pålegg om at alle husstander må ha automatisk avlesning av strømforbruket innen 2009, og Telenor Cinclus vant storkontrakter med to strømleverandører i Sverige. Det er i henholdsvis Malmø og Stockholm, og kontrakten er mellom 2,5 til 3 milliarder kroner.

Også fjernovervåking, sporing og IP-baserte modeller, er nye forretningsområder som krever flere ansatte, framholder Karlsen.

Telenor har i dag i overkant av 10.000 ansatte i Norge og 33.000 globalt.

I stedet for å overby på lønninger, som i regelen allerede er konkurransedyktige, fokuserer Telenor på utviklingsmuligheter og et fleksibelt og romslig arbeidsmiljø for å holde på sine ansatte.

Telenor har også den styrke at de kan hente inn ressurser fra sine virksomheter i Øst- og Vest-Europa, Asia og Skandinavia.

– Vi har et nordisk samarbeid, der vi tilbyr jobbrotasjon for ansatte i Norge, Sverige og Danmark, forteller Karlsen.

Han mener det går greit å hente ansatte på tvers av landegrensene, men understreker også at det kan by på kulturelle, forretningsmessige og organisasjonsmessige utfordringer. Selv innen Skandinavia.

– Ved integrering av forskjellige miljøer, trenger vi mer kunnskap om hvordan vi er ulike i stedet for å innbille oss at alt er likt. Min erfaring er at arbeidsprosesser og det sosiale samspillet går langt bedre da, sier Karlsen.

Til toppen