Telenor utsetter nedleggelse av Alfanummer

Flere klager fra kunder på Telenors planlagte nedleggelse av tjenesten Alfanummer gjør at Post- og teletilsynet nå pålegger Telenor å holde tjenesten operativ til klagene er behandlet.

Telenor har også fått reaksjoner fra kunder etter at det tidligere i måneden ble kjent at selskapet vil legge ned tjenesten. Alfanummer skulle gjøre det lettere for brukerne å administrere flere telefonnummer ved at en automatisk skulle kunne etablere viderekobling fra andre nummer til alfanummeret.

Tjenesten har imidlertid vist seg vanskelig å selge og er heller ikke optimal for brukerne. Bare 6000 kunder benytter denne tjenesten i dag.

Post- og teletilsynet pålegger i et brev torsdag at Telenor opprettholder tjenesten utover 1. september inntil klagene på nedleggelsen blir behandlet. Det er ikke det at nedleggelsen skjer som er problemet, det er telelovens bestemmelse om at "Tilbud om tilgang til offentlig telenett og av offentlig teletjeneste skal opprettholdes i et rimelig tidsrom" som gjør at Telenor nå må vente med å iverksette beslutningen om å nedlegge Alfanummer-tjenesten.

Tilsynet pålegger derfor Telenor om straks å informere alle berørte kunder om at den varslede nedleggelsen er påklaget og at tjenesten inntil videre vil være operativ.

Pressetalsmann i Telenor, Dag Melgaard, sier til digi.no at selskapet selv har fått 65 klager fra kunder, som gjør at nedleggelsen er utsatt til etter 1. september. De fleste av klagerne er de som har firmaoppføringer i telefonkatalogen.

- Vi trodde ikke at dette ville vekke slike reaksjoner, sier han.

- Vi har alternative tjenester som vi mener er mye bedre løsninger for dagens kunder av Alfanummer, sier Melgaard.

Han sier at selskapet vil rette seg etter Post- og teletilsynets pålegg og vil også forlenge kundenes mulighet for å etablere overgangsordninger.

Til toppen