Telenor vil heller se på

Telenor Mobil ønsker foreløpig ikke å prøve ut distribusjon av mobiltelefoner via dagligvarebutikker.

Fredag offentliggjorde NetCom avtaler med Rimi, Hydro-Texaco, Narvesen og Statens Kantiner om distribusjon av kontantkort-abonnement og påfyllingskort. Avtalene gir en betydelig utvidet distribusjon av kontant-abonnement og påfyllingskort.

I løpet av den nærmeste måneden vil også 508 Rimi-butikker starte salget av såkalte "startpakker", bestående av mobiltelefoner og kontant-abonnement i en pakke.

- Vi er ikke helt sikre på om kunden ønsker å kjøpe mobiltelefoner i dagligvareforretninger, derfor ville vi ikke være først ut med dette konseptet, sier viseadministrerende direktør Jo Lunder i Telenor Mobil til digi.no.

- I tillegg er det et problem at distribusjon via dagligvareforretninger krever at abonnementene er anonyme. Vi har så langt ikke ønsket å selge abonnement uten å registrere hvem som er kjøperen, forteller Lunder.

Telenor Mobil er ikke bekymret for at NetCom med sine avtaler på sikt skal forrykke markedssituasjonen på distribusjon av mobiltelefoner og abonnementer, dersom konseptet viser seg å være vellykket.

- Telenor Mobil har avtaler med alle de tre kortkonseptene (Domino, Trumf og Forbrukersamvirket red.anm). Dermed har vi bundet opp flere bensinstasjonskjeder og dagligvarekjeder, påpeker Jo Lunder.

Til toppen