Telenor vinner på svensk forsinkelse

Den nye svenske storbanken Föreningssparbanken valgte Telenor som leverandør av sitt interne digital-TV system. Planen var opprinnelig å satse på svensk og den delvis Teracom-eide satellitten Sirius II. Men den skal ikke skytes opp før i oktober.

- Vi var nødt til å bytte leverandør fra svenske Teracom til norske Telenor, sier informasjonssjef i Sparebanken Sverige, Carolen Ytander, til Dagens Industri i dag.

Kontrakten med Telenor Satellite Services er verdt seks millioner svenske kroner, og betyr blant annet montering av 1000 parabolantenner ved den nye storbankens mange filialer rundt om i Sverige.

Det interne digital-TV systemet skal brukes som en informasjonskanal i den fusjonsfasen de to svenske bankene Sparbanken og Föreningsbanken er inne i før årsskiftet og i den nye driftsfasen etterpå.

- Kontrakten gir oss nye muligheterer til å kunne inngå liknende kontrakter med andre større selskap med mange filialer, i Sverige, Norden og Europa, sier informasjonssjef i Telenor Satellite Services, Grete Nykkelmo til digi.no.

Hun mener det er viktig for Telenor å få et godt fotfeste i Sverige, fordi dette er det største nordiske telemarkedet med mange internasjonale konsern.

Sparbanken, som var tidligere kunde hos svenske Teracom, skulle etter planen ha fortsatt kundeforholdet med dette selskapet, men måtte velge Telenor fordi satellitten Sirius II er forsinket.

Sirius II eies av Nordiska Satellittaktiebolaget AB (NSAB), som er et rent eiendomsselskap for Sirius-satellittene.

Bortsett fra Teracom, som også distribuerer Sveriges Television i et bakkebasert distribusjonsnett, eies NSAB av Swedish Space Corporation og Tele Danmark. Etter planene skal Sirius II skytes opp 10. oktober.

Administrerende direktør i Telenor Satellite Services AB, Anders Gynning, er slett ikke lykkelig over at Sirius II er forsinket.

- Det viktigste er å etablere en konkurransesituasjon i det nordiske markedet for lettere å kunne få med kunder som i dag ikke ser satellittdistribusjon som et reelt alternativ til tradisjonell bakkebasert distribusjon. Det ligger mye arbeid i å få med seg nye kunder over på satellitt, sier han til digi.no.

Til toppen