Telenor vurderer ny milliardinvestering

I løpet av et par måneder vil Telenor ha bestemt seg for om selskapet vil investere ytterligere milliarder i utbyggingen av mobilnett i Russland. Dette skjer samtidig som verdien på aksjene Telenor for litt over ett år siden kjøpte i mobilselskapet VimpelCom har opplevd en kraftig kursvekst de siste månedene.

Telenor kjøpte i desember 1998 25 prosent av aksjene i VimpelCom for 1,2 milliarder kroner, eller 13,6 dollar per aksje (American Depositary Share). Nå eier Telenor vel 31 prosent av selskapet og aksjeverdien lå mandag på 33,5 dollar etter tidligere i år å ha vært oppe i hele 45 dollar, som vil si mer enn en dobling av investeringen på knapt ett år.

Nå jobber Telenor med strategien for selskapets satsing på mobiltelefoni de nærmeste årene i Russland. Telenor må i løpet av et par måneder bestemme seg for om selskapet skal delta i utbyggingen av Vimpelcoms nye GSM 900 mobillisenser som selskapet fikk i fjor. Disse dekker langt større områder enn Moskva-regionen, der VimpelCom i dag har dekning med ett D-AMPS og ett GSM-nett. Selskapets mobillisenser vil fullt utbygd dekke 100 millioner av Russlands 150 millioner innbyggere.

Landansvarlig for Telenors Russlandssatsing, Magnus Dokset, sier til digi.no at utbyggingen av mobilnett utenfor Moskva så vidt er i gang i VimpelComs egen regi.

- Skikkelig fart i utbyggingen blir det ikke før man har et bredere finansielt grunnlag å bygge på, sier Dokset.

Han forteller at VimpelCom nå arbeider med ulike strategier, og han regner med at Telenor vil ha avklart sin rolle i dette i løpet av et par måneder.

Mobillisensene kan bygges ut med lån eller utvidelse av egenkapitalen. Spørsmålet Telenor nå vurderer er om selskapet skal stå for den nye egenkapitalen alene eller sammen med andre.

Om Telenor velger å finansiere utbyggingen alene kommer de nye investeringene etter det Telenor tidligere har opplyst til digi.no på rundt 300 millioner dollar eller i underkant av 2,5 milliarder kroner.

Dokset sier at VimpelCom kurs i dag dels er et resultat av de politiske endringene i landet, dels at selskapet har fått fart på salget. Økt kundemasse og avkastning på investeringer ventes imidlertid ikke å gi resultat på bunnlinja før et stykke ut i neste år.

- Det er først det siste halve året at VimpelCom har kunnet konkurrere på GSM-dekning i Moskva-regionen. Selskapet har også lykkes i segmenteringen, der selskapets D-AMPS system er et tilbud for de som ønsker dekning i Moskva, mens GSM er et tilbud til de som ønsker roaming til utlandet og bredere dekning i Russland.

VimpelCom selv melder om en kundevekst i 1999 på 184 prosent. Det gir vel 350.000 kunder ved årsskiftet hvorav 130.000 på GSM som også har den sterkeste veksten. Selskapets kunder ringer imidlertid i gjennomsnitt mindre enn før. Selskapets årsresultat ventes offentliggjort i april.

Til toppen