Telenordia anmelder Telia

Telenordia, der Telenor eier en tredel av aksjene, anmelder Telia til det svenske Forbrukerombudet for utilbørlig markedsføring. Selskapet forbereder også en stevning av Telia dersom ombudet ikke griper inn.

Telenor og Telia ønsker å fusjonere, noe de norske eierne sa ja til i går, men selskapene ligger likevel i nærkamp i sine respektive hjemmemarkeder med beskyldninger til den dominerende parten. Telenordia mener nå at Telias markedsføring i forkant av at fast forvalg innføres i landet går over streken.

- I reklamen uttrykker Telia seg både slurvete og feilaktig. Telia som et statlig eid selskap med en tidligere monopolrolle i landet, har et særlig ansvar for at markedsføringen er korrekt og at forbrukerne ikke villedes. Det er stor risiko for at dette skjer på grunn av Telias handlemåte, sier administrerende direktør i Telenordia, Erik Heilborn.

Telias markedsføring, som sendes til alle svenske husholdninger, går under tittelen "Du gamla du fria" (tilsvarer "Ja vil elsker" i Norge, red. anm.) og Telenordia reagerer på flere uttrykk som er feilaktige i materialet. Telenordia mener blant annet at Telia miskrediterer konkurrentene når selskapet skriver: "Bolag med erfarenhet och nya, glada entreprenörer från andra näringar. Somliga kommer att hitta sin nisch, andra kommer att bli mer kortlivade."

- For Telenordia og andre operatører som konkurrerer med Telia er fast forvalg en enorm sjanse for å skaffe seg nye kunder, fordi det blir enklere å ringe billig. Men konkurransen skjer ikke på like vilkår, sier Heilborn.

Sverige innfører fast forvalg 11. september. Fast forvalg ble innført i Norge 1. juni.

Til toppen