Telenors markedsverdi stupte 20 milliarder

Telenor-sjef Jon F. Baksaas sier han er fornøyd med Telenors tall, men det var ikke aksjemarkedet.

Telenoraksjen stupte på Oslo Børs torsdag selv om selskapet leverte gode tall for 2006.

Ved stengetid var kursen på Telenoraksjen sunket med over 9 prosent. Dermed hadde selskapet i løpet av dagen tapt over 20 milliarder kroner i markedsverdi.

Telenor oppnådde i 2006 et nettoresultat på 15,9 milliarder kroner, mot 7,6 milliarder kroner i 2005.

Under konsernets presentasjon av 2006-regnskapet for presse og analytikere i spanske Barcelona torsdag formiddag, ble det i noen grad stilt spørsmål om Telenor har nådd sine årsmål. Konserndirektør og CFO (Chief of Financial Operations), Trond Westlie, pekte på hva som ble lovet i tredje kvartal og understreket:

- Vi leverer det vi har lovet, sa Westlie.

Driftsresultat ble på 3,98 milliarder kroner, over 1 milliard kroner dårligere enn ventet. Gjennomsnittet blant 19 analytikere var 4,94 milliarder kroner, viser estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans.

At forventningene trolig har vært større, viser Telenor-aksjens utvikling på Oslo Børs torsdag formiddag. Sluttkurs onsdag var 132,50, den startet på 126 torsdag morgen og gikk ned til 121 i løpet av middagstimene. Det var 8-9 prosent ned og rett inn på børsens taperside.

Driftsinntektene var på 91,1 milliarder kroner i 2006, en økning på 37 prosent i forhold til driftsinntektene på 66,5 milliarder kroner i 2005. Og konsernsjef Jon Fredrik Baksaas var tilfreds med utviklingen.

-2006 har vært et fremragende år der høy vekst i driftsinntekter og resultat bidro til en betydelig styrket kontantstrøm. Antall abonnement i våre mobilvirksomheter økte med mer enn 30 millioner til 115 millioner, sier Baksaas i kvartalsrapporten.

Han opplyste at styret onsdag vedtok en utbetaling per aksje på kroner 2,50 mot kroner 2,00 i 2005.

Konsernsjef Baksaas ser lyst på utsiktene for 2007 og regner med en økt omsetning på mellom 15 og 20 prosent, men han er usikker på utviklingen i det thailandske marked på grunn av den midlertidige regjering som nå styrer.

2006-regnskapet viser at markedet var ganske flatt i 2006 i Norge for Telenors mobilvirksomhet, med et svakt fall på 8.000 abonnenter til 2.723.000. Baksaas sa at til tross for denne utviklingen mener han at Telenor har et produktspekter som skal føre selskapet opp i rundt halvparten av mobilmarkedet i 2007.

Sonofon i Danmark har økt antall mobilabonnenter til 1.398.000, som er 114.000 flere enn ved starten på 2006, og har nå en markedsandel på 24 prosent.

Telenor i Sverige ble regnskapsført fra 5. januar 2006, og representerer i dag 1.733.000 mobilabonnenter og en markedsandel på 17 prosent.

Man må ut i verden for å finne de virkelig store aktørene i Telenors mobilsatsing.

Selskapet Kyivstar i Ukraina har på ett år økt antall abonnenter fra 13,9 til 21,5 millioner, som gir selskapet en markedsandel på 43 prosent.

DTAC i Thailand betjener i dag vel 11,9 millioner abonnenter (8.677.000 i 2005) og har en markedsandel på 31 prosent. I Bangladesh har selskapet Grameenphones salg av abonnementer økt fra 5.542.000 i 2005 til 10.759.000 i 2006, og har i dag en markedsandel på 63 prosent.

Telenor i Pakistan har økt fra 1,9 millioner abonnenter i 2005 til 6.661.000 i 2006, og har en markedsandel på 17 prosent.

Til toppen