Telenors trådløse strategi

Også satellitter utgjør et telenett. Telenor vil investere milliarder i Thor III og Thor IV de neste to årene med en målsetning om å bli en av verdens ledende innenfor all form for satelittdistribuerte teletjenester.

Med infrastruktue i geostasjonær bane på en grad vest etablerer Telenor konseptet "Network in the sky".

Administrerende direktør i Telenor Satellite Services, Knut Reed, sier til digi at Telenor vil distribuere alle de tjenester det er mulig å distribuere via satellitt. I dag utgjør kringkasting vel halvparten av selskapets inntekter og vokser. Internett, telefoni og dataoverføringer er noen av disse tjenestene.

- Vi har store ambisjoner innenfor kringkastingsområdet og har i den forbindelse jobbet med Thor III i nesten et år, før vi valgte hvilken satellitt vi ville velge, sier Reed.

Han sier at Telenor vil unngå direkte konkurranse på de markedene som allerede har store aktører på satellittbasert distribusjon, som Storbritannia, Tyskland og Frankrike, og at fokus settes på Norden, Sentral- og Øst-Europa. Spesielt i Øst-Europa er markedet nå modent, tror Reed, som sier at Telenor velge å jobbe med nye marekeder heller enn å gå inn i direkte konkurranse med hovedkonkurentene Astra og Eutelsat.

Gjennom arbeidet med Thor II har Telenor også skaffet seg kompetanse på satellitt som vil få positive ringvirkninger for kommende satellittkjøp.

- Vi har fått erfaring i ting som forhandle om selve kjøpet og spesifikasjoner på hvordan satellitten skal fungere, sier Reed.

At Telenor er i satellitt-businessen i hele tatt kommer av behovene som oppstod når installasjonene i Nordsjøen kom, samt ønske om kontakt med

Svalbard.

- Vårt engasjement har vært personavhengig, sier Reed, som nevner prosjektleder for Thor II, Odd Gutteberg som en av Telenors nøkkelpersoner. Gutteberg er også prosjektleder for Telenors neste satellitt, Thor III.

At Telenors satellitter er verdifulle i seg selv forteller tilbud Telenor har fått fra andre aktører som har vært interessert i å kjøpe hele Thor II. - Vi har selv saumfart hele markedet for å finne annen staellittkapasitet på eksisterende staellitter eller på satellitter som er i ferd med å bygges.

- At vi ikke har vært i stand til å finne noe, forteller om vanskelig marked der det ikke er mulig å komme inn for nye aktører som ønsker

satellittdistribusjon, sier Reed. Dermed er det enklest og raskest for Telenor å bygge egne satellitter.

Når Thor III blir skutt opp i juli neste år vil Telenor også etablere den reservekspasiteten selskapet i dag ikke har på en grad vest. Distributører som Astra sender opp hele satellitter som bare fungerer som avlastingssatellitter.

Reed er imidlertid klar når det gjelder inntjening på satellittvirksomheten. Investeringene vi gjør skal møte de krav vi har på avkasting på kapital; 12-15 prosent.

Til toppen