Teleoperatører er dårligst likt

Nordmenn liker ikke teleoperatører, viser en omdømmemåling blant Norges 20 mest synlige selskaper.

I en omdømmemåling blant Norges 20 mest synlige selskaper scoret både NetCom, Tele2 og Telenor under 60 poeng. Tele2 scoret dårligst med 55,8 poeng og havnet på nesten nederst, med bare Lidl og NSB under seg.

Telenor på sin side havnet på 14. plass med 57,1 poeng.

Til sammenligning havnet Microsoft Norge på «Top Tier» listen og nest beste plass med 72,2 poeng.

Målingen er gjennomført med verktøyet Reputation Quotient (RQ) som gir virksomhetene poeng mellom 0 og 100. 3.400 nordmenn er bedt om å vurdere Norges mest synlige selskaper, basert på rundt 40 spørsmål.

Hovedanalysen dreier seg om seks dimensjoner som påvirker en virksomhets omdømme: Produkter og tjenester, arbeidsmiljø, finansiell styrke, visjon og ledelse, samfunnsansvar og følelsesmessig appell.

Nils M. Apeland i Apeland Informasjon er samarbeidspartner for RI (The Reputation Institute) som har gjennomført omdømmemålingen. Han tror den viktigste driveren i Norge når det gjelder å bygge omdømme, er å være «ekte» i sin kommunikasjon. Det vil si å gjøre det man sier man skal gjøre.

Av målingen kan det tyde på at folk ikke opplever dette med Tele2.

Tele2 Norge er eid av Tele2 AB, som er teleoperatør i Norden, Baltikum og Polen, og tilbyr tele-, datakommunikasjon og Internett i Norge, Sverige og Danmark.

Riktig nok kommer Tele2 høyt opp på synlighet, og mange forbinder Tele2 med lave regninger («small bills»). Apeland berømmer Tele2 for god reklame og en super posisjoneringsjobb, men synlighet bygger ikke omdømme alene.

– Av målingen er det åpenbart at folk ikke har noen særlig forhold eller kunnskap om Tele2 sier Apeland til digi.no.

Han mener at selv om pris er viktig i telemarkedet, er folk mer sammensatt i sine valg. Det er viktig for selskapene å skape tillit.

Dette gjøres blant annet ved å behandle klager raskt og uten spørsmål. Det gjøres også ved å vise at bedriften tar samfunnsansvar og at den er en god arbeidsplass.

– Her vil jeg tro at Tele2 har en jobb å gjøre, framholder Apeland som mener selskapet har et stort potensial for å forbedre sitt omdømme.

Microsoft på sin side har fått høye score på alle parametere.

Apeland forklarer det med at Microsoft har blitt et slags husmerke, der de fleste har Microsoft i hjemmet og benytter seg av lynmeldinger på MSN.

– Vi skal heller ikke utelukke Bill Gates-effekten, «rik nerd som gir penger til fattige barn». Microsoft har åpenbart fått mye respekt for dette, mener Apeland.

Til toppen