Telepluss tar NetCom til Namsretten

Telepluss stevner NetCom for Namsretten etter at sistnevnte har økt prisen med 70 prosent for de kundene som velger å benytte Telepluss sitt mobiltilbud.

Markedssjef i Telepluss, Lars Martinsen, mener NetComs nye priser, som innebærer en prisøkning på 70 prosent for de NetCom-kundene som har kjøpt ringekort hos Telepluss, er en hån og et overgrep mot selskapets egne kunder.

Han mener NetComs handlemåte er uakseptabel, og brakte onsdag saken inn for Namsretten. Selskapet har også varslet Konkurransetilsynet og Post- og Teletilsynet.

- Dette er første gang i telehistorien at et selskap tar seg betalt sju kroner for et opptattsignal. NetCom hindrer på denne måten folk i selv å kunne velge den mobiltelefontjenesten de ønsker, sier Martinsen, som mener NetComs tiltak er et forsøk på å stenge Telepluss ute fra markedet.

Telepluss sin mobiltjeneste er basert på signaleringen i GSM-nettet. Metoden er enkel, men omstridt: En kunde ringer opp et telefonnummer oppgitt av Telepluss, som gir opptattsignal. Systemene hos Telepluss oppfatter imidlertid at kunden ønsker å åpne en linje og åpner en ringekanal til kunden ved å ringe tilbake til det nummeret den opprinnelige samtalen kom fra. Så kan kunden ringe det nummeret han eller hun ønsker i Norge.

Telepluss betaler ingenting til Telenor Mobil og NetCom for bruk av mobilnettene i dag og kan derfor redusere prisene med opptil 70 prosent i forhold til de to store mobiloperatørene.

Selskapet har siden i sommer fått vel 30.000 kontantkortkunder. Tjenesten har skapt stor irritasjon hos Telenor Mobil og NetCom som sammenligner Telepluss metoder med tyveri, der samtalekapasitet fra selskapenes selges billig. Selskapene har flere ganger tidligere forsøkt å stanse denne muligheten for Telepluss, men er av Post- og teletilsynet pålagt å åpne nettene igjen. Telenor Mobil er nå i megling med Telepluss.

Årsaken til at Telepluss nå trekker NetCom for Namsnetten er NetComs prøvetilbud lansert mandag, til de av selskapet kunder som ønsker å benytte Telepluss mobiltjenester, kalt for "NetCom Kontant Tilbakering". Selskapet åpner derfor for at Telepluss skal få benytte selskapets mobilnett, men dette koster dyrt for de NetCom-kundene som vil benytte tilbudet.

Tjenesten innebærer at selskapet tar betalt for call-back tjenester knyttet til selskapets infrastruktur, og betyr for kundene et kraftig prishopp i forhold til de prisene Telepluss har solgt sine tjenester for. NetCom tar en månedsavgift på 50 kroner foruten en minuttpris på 6,99 kr når slike tilbakerings-tjenester benyttes. I tillegg kommer Telepluss sine priser.

Informasjonssjef i NetCom GSM, Guri Wormdahl, sier til digi.no at den nye tjenesten kommer som en følge av selskapets behov for å ta betalt for de tjenestene som leveres. Når en call-back-tjeneste benyttes foretas det to oppringninger i NetComs nett og det er disse oppringningene NetCom nå vil ta betalt for av de av sine kunder som benytter seg av dette tilbudet.

NetComs nye tjeneste er - selv om selskapet vegrer seg for å si det - rettet direkte mot Telepluss som så langt er det eneste selskapet i Norge som benytter seg av call-back-prinsippet for sine mobiltjenester.

Informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Elisabeth Gjølme, sier til digi.no at selskapet vurderer om en skal ta betalt fra sine kunder for de kostnadene call-back-systemene påfører selskapets mobilnett.

Telenor Mobil og Telepluss har en måneds tid igjen av sin megling, men så langt er det lite som tyder på at partene kommer til enighet. Telenor har heller ikke fått medhold hos Post- og teletilsynet i et krav om at Telepluss skal nektes å distribuere sine tjenester gjennom Telenors mobilnett inntil spørsmålet er avklart av tilsynet, eventuelt gjennom en avtale mellom de to partene.

- Noen må dekke kostnadene for forbindelsen og den produksjonen en benytter i Telenor Mobils nett. Vi vurderer nå hvem vi skal sende regningen til - kundene eller Telepluss - om vi ikke får medhold i vårt kravet om å stenge forbindelsen, sier hun.

For Gjølme sier at selskapet stenger forbindelsen til Telepluss så fort selskapet får lov til det.

- Vi vurderer nå hva som skal gjøres, og en del av denne vurderingen er den korte tiden som er igjen av meglingsperioden og om mulighetene for å bli enige om en samtrafikkavtale.

Til toppen