Teleselskapene kan redde NRKs bredbåndssatsing

NRK og John G. Bernander trenger penger til bredbåndssatsingen, men skygger unna lisenspengene. Nå søker de mot telebransjen for å skaffe private midler.

NRK kan bli en av de viktigste, norske innholdsaktørene som skal levere multimedialt innhold til fremtidens Internett, bedre kjent som bredbånd. Drømmen om å formidle levende lyd og bilde til en akseptabel kvalitet på hver nordmanns PC lever fortsatt hos bredbåndsleverandørene, til tross for mange tilbakeslag det siste året.

For at brukerne skal bli interessert i å ta i bruk disse bredbåndstjenestene, som for de aller fleste forbrukerne kommer til å koste penger, trengs kvalitetsinnhold. NRK er en av de få norske aktørene med muskler og kunnskap nok til å levere slikt innhold.
TV 2 er en av de andre, men TV-kanalen sliter med å holde nettsatsingen sin på et minimumsnivå. TV 2 Interaktiv har overfor digi.no opplyst at de i fremtiden ikke kommer til å satse på egenproduksjoner på web-TV-tjenesten Frihet.tv2.no som kan anses som den første spede begynnelse fra TV 2 sin side.


NRK har på sin side i dag ikke finansielle muskler til å satse på bredbånd alene. John G. Bernander sa nylig nei til å bruke lisenspenger til bredbåndssatsingen.

Bredbåndsproduksjonen må finansieres privat.

Internett og bredbånd er definert til å ligge utenfor kringkastingslovens regelverk. Dermed har også Stortinget godkjent at statskanalen kan hente inn kommersielle inntekter både fra tekst-TV og digitale medier i en separat virksomhet, som idag heter NRK Aktivum.

Startkapitalen til en bredbåndssatsing håper NRK kan komme fra aksessleverandørene som selv bør ha stor interesse av at NRK leverer innhold. Allerede i dag sitter det statlige selskapet i samtaler med Telenor (og TV 2) om dannelsen av et digitalt superselskap, men ifølge NRK Futurum-sjef Svein Prestvik er ikke bredbånd et tema under disse samtalene.

digi.no har tidligere skrevet at NRK allerede har utviklet en testpilot som kan demonstreres for eventuelle interessenter. Prestvik sier de foreløpig ikke har brukt energi på å danne et eget selskap eller sette sammen en redaksjon. En test av piloten blant en begrenset brukergruppe koster for mye for NRK å sette igang.

Og driftskostnadene, når man først har satt i gang, skal tjenestene betales av bredbåndsbrukerne.

Det er i det hele tatt business på kryss og tvers i NRK-systemet som statskanalen håper skal sørge for at satsingen kommer på beina.

Ønsker statsselskapet innhold fra TV-kanalene i NRK til bredbåndssatsingen, må Prestvik betale for det. Ellers risikerer bredbåndsavdelingen til NRK (som altså ennå ikke er opprettet) å utnytte innhold som er produsert med lisenspenger.

- Det gjelder å holde tunga rett i kjeften, sier Prestvik til digi.no.

Han tror at den grad av trøbbel og bråk som NRK eventuelt vil få fra omverden, ville kommet hvis medieselskapet tok lisenspengene med i kabalen.

- Vi gjør nå en klar kommersiell tilnærming på området uten å blande lisensen inn i regnestykket. Det må jo være det enkleste, mener han.

Likevel var det nettopp den digitale fremtiden som var en av årsakene for at avtroppende kringkastingssjef Einar Førde ba om en økning av lisensen like før han gikk av i sommer.

Det grunnlaget kan nå falle bort.

Prestvik sier at manøvreringene ute i markedet for å skaffe økonomisk backing er i samsvar med kringkastingssjefens retningslinjer.

- Vi går nå til de aktørene som har gode ambisjoner om å være aksessleverandører på bredbånd. Vi mener vi har noe positivt å bidra med for å hjelpe dem å nå disse målene.

Han mener det er selvsagt at statskringkastingen ikke ønsker å risikere en svekkelse av innsatsen på kringkastingssiden ved å satse på nye medier.

- Samtidig er det et stort potensial med bredbånd som en ny mediekanal mot PC- og TV-terminaler. Vi har en langsiktig interesse å være til stede og bør være tidlig med i utviklinga. Vi skal gjøre dette til en interessant mediekanal for publikum, sier Prestvik.

Han minner om at konsumet på TV er 5-6 ganger høyere enn på PC-relaterte tjenester, derfor blir det også viktig for NRK å tilpasse bredbåndsaksess for TV-terminaler.

- Jeg tror vi vet ganske klart hva mediekanalen skal være, i all beskjedenhet, mener jeg vi vil greie å lage en mer mediespesifikk og bedre tjeneste enn andre aktører i dette markedet, sier han.

- Har NRK et spesielt ansvar med å sørge for at det blir levert kvalitetsinnhold til den nye mediekanalen?

- Våre eiere har ikke pålagt oss noe slikt ansvar, og jeg vil ikke formulere dette i en pliktform. Men at vi er i stand til å spille en ledende rolle og være blant de største innholdsdriverene - det er helt klart, hevder han og har ikke glemt at NRK hele tiden har ligget etter i det tekst- og bildebaserte smalbåndet. Det vil si at NRK.no absolutt ikke har vært blant de mest besøkte nettstedene i Norge.

Det vil ta under et halvt år fra finansieringen er på plass til reell oppstart på bredbåndssatsingen, anslår Prestvik. Så spørs det da om den sterke mediemerkevaren NRK i det hele tatt kan greie å skaffe privat kapital i det tøffe investormarket. Kanskje må det et børsnotert Telenor til?

Til toppen