Teletilsynet spår IP-telefoni til værs

Post- og teletilsynet tror IP-telefoni vil vokse raskt i årene fremover, for leverandørene har mange fordeler å spille på.

Post- og teletilsynet har offentliggjort en rapport om IP-telefoni. Godt etter at tilbudene har etablert seg i markedet påpeker tilsynet at IP-telefoniselskaper trolig må tilfredstille de samme kravene til nødsamtaler, sporing og annet som de vanlige teleselskaper.

Denne delen av rapporten omtalte digi.no i går.

    Les også:

Rapporten inneholder også en markedsanalyse der tilsynet har satt opp tre scenarioer for utviklingen av IP-telefoni i Norge.

Selv i det mellomgode scenarioet vil 228.000 av landets 1,8 millioner husholdninger ha IP-telefoni i stedet for en vanlig fast-telefon.

Tilsynet har laget tre scenarioer som spenner fra 342.000 til 114.000 IP-telefonikunder i 2007 fordi det er mange forhold som vil påvirke utviklingen - i tillegg til en lav pris.

Store usikkerhetsmomenter er hvordan Telenor svarer og hvor villige de er til signifikante priskutt. Økende bruk av mobil og WLAN-basert IP-telefoni kan også påvirke salget.

I samme analyse spår tilsynet at at 1,17 millioner bredbåndkunder i Norge i 2007.

Analysen er dog ikke de beste nyhetene for uavhengige leverandører av IP-telefoni som IP24 og Telio. Tilsynet påpeker i sin rapport at de regner med at alle de store bredbåndsselskapene vil lansere IP-telefoni og lister opp fordelene bredbåndsselskapene har:

  • Tilbyderne kan drive direkte markedsføring mot eksisterende kunder
  • De har et etablert kunde- og tillitsforhold
  • Kundene ser på IP telefoni som en naturlig verdiøkning, og tilbudet vil bli levert

    sammen med eksisterende bredbåndsaksess

  • Kundene sparer mye penger
  • Kundene trenger kun å forholde seg til èn tilbyder
  • Nettverks-eksternaliteter: Det blir sannsynligvis hos mange tilbydere gratis å ringe mellom kunder i samme bredbåndsnett

Her kan du lese hele Post- og Teletilsynet rapport om kravene til IP-telefoni (PDF-format)

Her er grafen tilsynet har laget for salget av IP-telefoni-abonnementer i årene fremover.

Til toppen