Telia: - 30 % markedsandel i 2005

Telia begynner nå hardkjøret fram mot 1998 og det neste årtusenet for å bli en reell konkurrent av Telenor i Norge. For å demonstrere sine hensikter, kjøpte de nærmest rubbel og bit av annonseplassene i Dagens Næringsliv på mandag. - Innen år 2005 skal vi ha 20 - 30 prosent markedsandel innen telekom i Norge, sier adm. dir. i Telia Norge, Terje Nordahl.

Utenlandstelefoni, et eget mobilnett og nettjenester basert på fiberoptikk er de første tjenestene Telia vil selge, men innen år 2000 ønsker de å operere på nær sagt alle områder der Telenor er i dag.

Storoppkjøpet av annonseplass i Dagens Næringsliv har etter det digi:tele kjenner til en markedskostnad på en million kroner. En del av denne summen skal Telia ha brukt til å kjøpe ut en rekke annonsører for å få bredest mulig dekning selv. - Jeg kjenner ikke til detaljene i annonseringen i Dagens Næringsliv, kommenterer Terje Nordahl. Annonsene markerte lanseringen av Telias neste tjeneste i Norge: utenlandstelefoni.

Hva skiller denne tjenesten fra de andre aktørene på dette markedet i Norge, for eksempel Tele 3, NetSource og NETnet?

- Hvis man ser på enkelte områder rundt om i verden, vil man alltid finne noen som er billigere på utenlandstelefoni fra Norge enn oss. Men det norske ringemønsteret til utlandet fungerer tross alt slik at de fleste oppringingene er innenfor Norden, og der er vi desidert billigst, mener Nordahl. Annonsene i DN vil følges opp med kampanjer i lokalpressen. Telia har også opprettet et eget apparat for å behandle forespørsler om sin utelandstelefoni-tjeneste.

Telia begynner nå virkelig å vise muskler i Norge. Og skal vi tro Nordahl, har ikke Telia noen problemer med å knytte til seg alliansepartnere i Norge. - Vi snakker med alle aktørene på det norske telemarkedet, og de samtalene går greit, sier Nordahl på spørsmål om de er på vei inn i et samarbeide med EniTel og/eller ELTELE.

Hva betyr det for dere at Schibsted Nett valgte å samarbeide med Telenor i steden for dere?

- Hvor har du det fra? Vi har ikke vært i samtaler med Schibsted Nett, hevder Nordahl, til tross for at Tom Gulberg Johnsen, talsmann for Telia, hevdet det motsatte i nettmagasinet Spinn. - Forhandlinger har det vel aldri vært i realiteten, men vi har luktet på det, sa han til Spinn.

Det går rykter om at dere vil inngå et samarbeide med Riksnett?

- Det ryktet har allerede blitt dementert så mange ganger, at det vil jeg ikke kommentere.

Neivel. På hvilke områder skal dere da satse framover, i tillegg til utenlandstelefoni?

- Vi er allerede inne på brukerutstyr, den nevnte utenlandstelefonien og datakommunikasjon. I 1997 vil vi fortsette de satsingene, men vi vil også lansere mange flere produkter og tjenester. Vi arbeider blant annet med å få lisens på mobiltelefoni, og internettmarkedet er selvfølgelig også viktig. Vi har det sterkeste bredbåndsnettet i Norge, og kan også trekke på tre års erfaring med et slikt nett i Sverige, sier Nordahl. Her har Telia en avtale med blant annet Oslo Energi, i tillegg til at de leier linjer av Telenor.

Er du fornøyd med å være en såpass stor kunde av Telenor?

- Ja, forsåvidt. Men vi venter på at markedet skal bli mer voksent, med flere reelle alternativer til Telenor, sier Nordahl.

Telia regner med å investere rundt én milliard kroner i å opprette et eget mobilnett i Norge. - Dette er et nett som vil egne seg bra for tettsteder og store byer. Når det gjelder trafikk utenfor disse områdene, satser vi på samtrafikk med de andre leverandørene. Vi kan også tilby et abonnement som gjelder hele Norden, sier Nordahl. Telia investerer 12 milliarder kroner i året på telekom i Norden. Og ambisjonene for årtusenskiftet er klare:

- I år 2000 vil vi sansynligvis kunne tilby alle de tjenestene Telenor tilbyr i dag i Norge. Vi regner med å ha en markedsandel på godt over 10 prosent ved årtusenskiftet, og mellom 20 og 30 prosent innen år 2005, sier Nordahl.

Til slutt: Hva synes du om fusjonen?

- Hvilken fusjon?
Jeg tenker selvfølgelig på fusjonen mellom Schibsted Nett og Telenor Online.

- Det er litt tidlig å trekke noen konklusjoner, men for oss framstår den nye aktøren som veldig dominerende på innholdssiden. Det at de blir så dominerende kan kanskje ta bort litt av spenningen i dette markedet, og jeg kan ikke umiddelbart se at denne sammenslåingen vil være en fordel for brukerne.
Er fusjonen en fordel eller en ulempe for Telia?

- Dette er vi nokså nøytrale til. Fusjonen betyr ingenting for våre planer, sier Nordahl.

Til toppen