- Telia er ett av Nordens sterkeste varemerker. Gjennom lanseringen av en ny visuell identitet viser vi tydelig at vi går fra å være en tradisjonell telekomoperatør til en dynamisk og ledende aktør i den nye økonomien, sier konsernsjef i Telia, Jan-Åke Kark i forbindelse med relanseringen.
Kark har fått erfaring med relanseringer ettersom han i fjor høst arbeidet med relanseringen av det som da skulle bli Telaris, resultatet av fusjonen mellom Telenor og Telia. Fusjonen gikk som kjent i vasken med en avtale om styrt avvikling i midten av desember.
Relanseringen kommer i god tid før den planlagte børsnoteringen til sommeren.
Den røde fargen i den nye logoen representerer varme og nærhet, de pulserende prikkede linjene antyder både bevegelse og veier for informasjon og kommunikasjon og gir en følelse av dynamikk.
Logoen skal nå presenteres på TV-reklame og annonser. TV-reklamen er laget som en føljetong hvor hver episode er på halvannet minutt. Hele relanseringskampanjen kommer ifølge Dagens Media på 160 millioner kroner, hvorav 4 millioner til utarbeidelse av selve logoen og i underkant av 60 millioner på markedsføring. Det er britiske Interbrand som har utarbeidet den nye logoen for Telia.