Telia fester grepet

Telia ble den stor vinneren på det svenske mobilmarkedet i fjor. Den statseide bedriften har opparbeidet seg en markedandel på hele 70 prosent - en vekst som hovedsaklig kommer på GSM.

Til tross for at Telia må registrere at antallet NMT-abonnenter er på vei ned - det siste året er det redusert med 55.000 til 902.000 - kompenseres dette med en stor tilstrømning i GSM-nettet. Telia Mobile har i skrivende stund vel 865.000 GSM-abonnenter, hvilket er mer enn de to andre operatørene Comviq og Europolitan har til sammen.

Ved årsskiftet var det totalt 2,5 millioner mobilabonnenter i Sverige, hvorav Telia altså besitter 70 prosent. Av de 300.000 nye mobilbrukerne som kom til i fjor valgte majoriteten Telia som operatør.

Europolitan har i 1996 nesten doblet antallet GSM-abonnenter til 293.000, mens Comviq sliter noe med å holde følge med konkurrentenes vekst. Men Comviq er fremdeles større enn Europolitan og hadde ved utgangen av første kvartal 494.000 GSM-abonnenter. Europolitan har den beste og minst prisømfintlige kundeporteføljen med mange bedriftskunder, mens Comviq har dårligere lønnsomhet på sine kunder. Akkurat som NetCom har gjort her hjemme, endrer Comviq nå sin strategi - blant annet med å innføre skjerpet kredittkontroll av nye kunder og lavere provisjoner til forhandlerne.

Til toppen