BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telia mister markedsandeler på mobil

Mens Sverige ligger an til å ta ledelsen av Telenor/Telias mobilvirksomhet, mister svenske Telia markedsandeler på det svenske mobilmarkedet. Første halvår i år mistet selskapet hele 10 prosent av markedet til konkurrentene Comviq og Europilitan.

Frode Eriksen
23. okt. 1999 - 14:32

Det er nypubliserte tall fra den svenske Post og telestyrelsen (PTS) som forteller at Telia Mobile opplever et ras i markedsandelene. Selskapet kan, hvis omsetningstallene fra første halvår legges til grunn også for andre halvår, risikere å miste en omsetning på 2 milliarder kroner, ned til 6,8 milliarder kroner.

Mens Telia i 1998 kunne innkassere 60 prosent av det svenske mobilmarkedets 15 milliarder kroner i årlig omsetning i fjor har Telias andel av markedet i løpet av første halvår blitt redusert til 48 prosent. Selskapet har siden 1994 mistet 40 prosent av inntektene til konkurrentene. Andelen av kundene har gått ned fra 54 prosent i fjor til 51 prosent i år.

Vinneren på det svenske mobilmarkedet er Europolitan. Ikke bare fordi selskapet nå vokser på de to andre selskapenes bekostning, men også fordi selskapet klarer å få flest kroner ut av sine kunder. Selskapet har bare 16 prosent av kundene på GSM-markedet, men tar inn hele 28 prosent av markedets omsetning. Tilsvarende dårlig er det for det Netcom-eide Comviq som har 32 prosent av kundemassen, men bare 24 prosent av inntektene i markedet.

PTS rapport om konkurransen på GSM-markedet sier videre at veksten i mobilmarkedet nå ser ut til å avta og faktisk stagnere.

Sverige hadde ved utgangen av første halvår 4,1 millioner mobilkunder, og en penetrasjon på vel 50 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.