Det er nypubliserte tall fra den svenske Post og telestyrelsen (PTS) som forteller at Telia Mobile opplever et ras i markedsandelene. Selskapet kan, hvis omsetningstallene fra første halvår legges til grunn også for andre halvår, risikere å miste en omsetning på 2 milliarder kroner, ned til 6,8 milliarder kroner.
Mens Telia i 1998 kunne innkassere 60 prosent av det svenske mobilmarkedets 15 milliarder kroner i årlig omsetning i fjor har Telias andel av markedet i løpet av første halvår blitt redusert til 48 prosent. Selskapet har siden 1994 mistet 40 prosent av inntektene til konkurrentene. Andelen av kundene har gått ned fra 54 prosent i fjor til 51 prosent i år.
Vinneren på det svenske mobilmarkedet er Europolitan. Ikke bare fordi selskapet nå vokser på de to andre selskapenes bekostning, men også fordi selskapet klarer å få flest kroner ut av sine kunder. Selskapet har bare 16 prosent av kundene på GSM-markedet, men tar inn hele 28 prosent av markedets omsetning. Tilsvarende dårlig er det for det Netcom-eide Comviq som har 32 prosent av kundemassen, men bare 24 prosent av inntektene i markedet.
PTS rapport om konkurransen på GSM-markedet sier videre at veksten i mobilmarkedet nå ser ut til å avta og faktisk stagnere.
Sverige hadde ved utgangen av første halvår 4,1 millioner mobilkunder, og en penetrasjon på vel 50 prosent.