Telia mister markedsandeler på mobil

Mens Sverige ligger an til å ta ledelsen av Telenor/Telias mobilvirksomhet, mister svenske Telia markedsandeler på det svenske mobilmarkedet. Første halvår i år mistet selskapet hele 10 prosent av markedet til konkurrentene Comviq og Europilitan.

Det er nypubliserte tall fra den svenske Post og telestyrelsen (PTS) som forteller at Telia Mobile opplever et ras i markedsandelene. Selskapet kan, hvis omsetningstallene fra første halvår legges til grunn også for andre halvår, risikere å miste en omsetning på 2 milliarder kroner, ned til 6,8 milliarder kroner.

Mens Telia i 1998 kunne innkassere 60 prosent av det svenske mobilmarkedets 15 milliarder kroner i årlig omsetning i fjor har Telias andel av markedet i løpet av første halvår blitt redusert til 48 prosent. Selskapet har siden 1994 mistet 40 prosent av inntektene til konkurrentene. Andelen av kundene har gått ned fra 54 prosent i fjor til 51 prosent i år.

Vinneren på det svenske mobilmarkedet er Europolitan. Ikke bare fordi selskapet nå vokser på de to andre selskapenes bekostning, men også fordi selskapet klarer å få flest kroner ut av sine kunder. Selskapet har bare 16 prosent av kundene på GSM-markedet, men tar inn hele 28 prosent av markedets omsetning. Tilsvarende dårlig er det for det Netcom-eide Comviq som har 32 prosent av kundemassen, men bare 24 prosent av inntektene i markedet.

PTS rapport om konkurransen på GSM-markedet sier videre at veksten i mobilmarkedet nå ser ut til å avta og faktisk stagnere.

Sverige hadde ved utgangen av første halvår 4,1 millioner mobilkunder, og en penetrasjon på vel 50 prosent.

Til toppen