Telia setter ned utlandspriser

Mens prosessen med salg av Telia Norge er inne i siste fase, jobber selskapet emd å gjøre seg så lekker som mulig for beilerne. Før helga lanserte selskapet nye distribusjonskanaler for Internett, og nå kuttes teletakstene på samtaler til 75 land.

- Dette er den mest omfattende prisreduksjonen til utlandet siden liberaliseringen av det norske telemarkedet 1. januar 1998. 75 land har fått lavere pris, med tildels betydelige reduksjoner, sier direktør for privatmarkedet i Telia Norge, Nils Katla.

Telia Norge bekrefter dermed sin posisjon som konkurrent til Telia/Telenor-konsernet, skriver Telia Norge i en pressemelding - selskapet som har Telenor-sjef, Tormod Hermansen som øverste sjef og argeste konkurrent.

Prisene endres fra 1. november, og betyr blant annet at det blir ti øre billigere å ringe til Norge og Sverige.

- Prisreduksjonen kan bety mye penger spart for våre kunder, ettersom det viser at nordmenn ringer mest til sine nære naboer. Hele 37 prosent av utenlandssamtalene går til nettopp Sverige og Danmark, sier Katla.

- Norske forbrukere og bedrifter har fått redusert sine telefonikostnader betydelig etter at telemonopolet ble oppløst og konkurransevilkårene ble bedret. Prisreduksjonen har vært på over 60 prosent siden 1997, og for bedrifter har reduksjonen vært enda høyere - ettersom mange bedrifter har rabattordninger tilpasset sin ringeprofil, sier direktør for

bedriftsmarkedet i Telia Norge, Stein Dale.

Tall fra Post- og teletilsynet viser at nordmenn i fjor ringte for omlag én milliard kroner til utlandet, og omtrent 70 prosent av utenlandssamtalene går til abonnenter i EU-land.

Tabellen nedenfor er basert på Post og teletilsynets ti-på-topp-liste over land nordmenn ringer oftest til.

Telias nye priser til de 10 mest benyttede destinasjonene:

Land Ny pris inkl. mva. Prisnedgang siden 1997
Sverige 0,89 60 %
Storbritannia
Danmark 0,89 60 %
USA 1,50 61 %
Tyskland
Nederland
Frankrike 1,44 59 %
Finland
Spania 1,80 53 %
Italia 1,33 66 %

Kilde: Telia Norge

Til toppen