Telia skiller ut mobil portal

Mobilportalen Speedy Tomato etableres som eget selskap av Telia, som samtidig varsler at portalen skal lanseres i fem europeiske markeder i løpet av høsten.

Telia har som målsetning at selskapets mobilportal skal bli en av de ledende mobilportalene i Europa, og bidra til at Telia igjen kommer på offensiven etter en begredelig børssommer og tidlig høst. Utskillingen av Speedy Tomato øker også muligheten for en seperat børsnotering av portalselskapet, dersom det viser seg levedyktig.

Mens børskursene var som høyest i vår ble finske Soneras mobilportal "Zed" verdsatt til så mye som 150 milliarder kroner. Nå er verdifastsetterne mer nøkterne, men markedet er ennå svært lite utforsket. Blant de andre selskapene som forsøker å slå i gjennom i markedet er Telenor Mobile Communications med sin portal "djuice". Større mobilselskap som Vodafone og franske Vivendi har lansert "Vizzavi". Utgangspunktet for alle portalene er en eksisterende kundebase basert på mobilkunder.

Speedy Tomato er i pilottest i Danmark, Finland og Storbritannia, som også blir de første tre markedene portalen skal lanseres i før Tyskland og Sverige står for tur mot slutten av året. Neste år vil Telia lansere portalen i større markeder som Frankrike, Spania og Italia.

På inntektssiden venter selskapet penger i hovedsak fra annonsesalg og provisjoner, men enn så lenge budsjetteres det stort sett med utgifter i selskapet med vel 50 ansatte.

- Vi driver innen et av de heteste områdene akkurat nå, mobilt Internett. Som eget selskap kan vi handle raskere på et marked som forandres raskt, sier nytilsatt administrerende direktør i selskapet, Zeth Nyström.

I Telias pressemelding heter det at portalen skal støtte mennesker i deres hverdag og i deres omgang med venner og familie. Teknologien skal være enkel og fylle konkrete behov, som personlig kalender, adressebok, e-post til mobil, personlige nyheter annonser fra utvalgte annonsører og lignende.

Til toppen