Telia starter direktesalg av PC

Telia har solgt mellom 3.000 og 3.500 Internett-abonnement bare i juli. Men det er ikke nok. Nå starter selskapet direktesalg av PC-er for å nå målet om 50.000 nettkunder innen utgangen av året.

Telia spiser stadig nye markedsandeler av Telenor, ikke minst på Internett-aksess, hvor det svenskeide selskapet satser knallhardt denne sommeren.

I dag avslutter Telia Internett sin sommerkampanje med salg av nettaksess til oppringte tjenester for 95 kroner måneden, en kampanje som har vært svært så vellykket, ifølge markedssjef Jarle Ødegaard.

- Vi er veldig godt fornøyd med 95-kronerskampanjen. Bare i juli (kampanjen startet 26. juni, red.anm.), som for databransjen tradisjonelt er en meget tung måned, har vi solgt mellom 3.000 og 3.500 Internett-abonnement. Ikke minst er vi godt fornøyd med at vårt eget direktesalg er større enn det de store elektronikkjedene - Elkjøp, Lefdal, OBS og Ideel - selger til sammen, sier Ødegaard, som overfor digi kan opplyse at 70 prosent av Telias nye nettkunder velger ISDN-abonnementet. Helt nøyaktige abonnementstall kan han ikke oppgi fordi, som han sier, "mange av kjedebutikkene somler med å sende inn bestillingskupongene".

Telenor må imidlertid ikke tro at det blir noe mindre konkurranse fra den svenske utfordreren når Telia nå avslutter sin sommerkampanje. Om 14 dager er det nemlig på'n igjen, og da med enda større aggressivitet, lover Ødegaard.

- I midten av august starter vi direktesalg av PC-er, nærmere bestemt en Packard Bell/Telia-PC med 160 MHz Pentium MMX-prosessor, 15-tommers skjerm og 16 x CD-ROM - alt til en pris på bare 10.990,- kroner inklusive moms. I samarbeid med DnB Kort tilbyr vi samtidig alle kunder fire måneders betalingsutsettelse, opplyser Ødegaard.

Hva er så haken? Jo, det handler om bindingstid, selvfølgelig. For å få kjøpt den avanserte multimedia-PCen til under 11.000 kroner, forutsetter Telia at kundene tegner internettabonnement til 95 kroner per måned med bindingstid i 24 måneder.

- Vi vil ha fornøyde, langsiktige kunder, er Ødegaards forklaring til den lange bindingstiden.

Og nettopp langsiktighet og høy kundetilfredshet er stikkordet i Telias Norges-satsing. Selskapet legger ikke skjul på at det ikke tjener nevneverdig med penger i Norge ennå, til dét er innsatsfaktorene for høye i forhold til inntektene. Du må som kjent så før du kan høste, og for Telia handler det derfor nå om å skaffe seg en stor og lojal abonnementsmasse. Først senere kan inntektene komme.

- Vi har som uttalt mål å nå en markedsandel på 20 prosent - målt i antall brukere, sier Ødegaard, som har skyhøye forventinger til den kommende PC-salgkampanjen:

- Vi har ambisjoner om å ha rundt 50.000 nettkunder ved årsskiftet, sier han. I skrivende stund har Telia 16.000 Internett-abonnenter totalt.

Og selskapet mener de har mer enn nok kapasitet til å ta unna en slik enorm kundetilvekst. Telia har etter eget utsagn ISDN-dekning over hele landet og aksess via både K56flex Rockwell-modem og bokser basert på US Robotics' X2-standard i Oslo. Alt av Telias Internett-trafikk kjøres dessuten nå på selskapets 155 Mbit/s ATM-nett og "det går så det griner", ifølge selskapets markedssjef.

Også på innholdssiden skjer det spennende ting i Telia Internett for tiden. I slutten av september lanseres Orklas nettsatsing under HjemmeNett-paraplyen, opplyser Ødegaard. Det var i desember i fjor det gjennom digi ble kjent at Hjemmet-Mortensen ikke lenger ville samarbeide med Scandinavia Online - som følge av at Schibsted Nett og Scandinavia Online skulle slås sammen til ett selskap ved årsskiftet.

HjemmeNett vil ifølge samarbeidspartnerne konkurrere med Scandinavia Online, men med et noe mer moderat ambisjonsnivå. HjemmeNett sikter seg inn mot privatmarkedet. Idéen er å samle forskjellige innholdstjenester på nett i en felles markedsplass. Samarbeidspartnerne vil være blader og aviser i Orkla-systemet og enkelte aktører utenfra som har egne tjenester på nett allerede.

- HjemmeNett blir Telias hovedsatsing på innholdssiden, samtidig som HjemmeNett vil selge aksess på vegne av oss, sier Ødegaard.

Til toppen