Telia vil vokse på mobil

Telia har ambisjoner om tilby mobiltelefoni i alle de nordiske landene, men avviser ikke lenger å kjøpe fremfor å vokse organisk. For Telia mangler over en halv million kunder i Danmark og Finland for å gjøre mobilselskapene lønnsomme.

En knapp uke var alt som skulle til før Telia bestemte seg for å kjøpe NetCom.

I Telia avviser en at selskapet har trenert det norske mobilmarkedet ved ikke å bygge ut det tredje mobilnettet. Mobilsjef Kenneth Karlberg sier at Norge var en hvit flekk på det nordiske mobilmarkedet.

- Vi hadde etablert et norgeskontor som var i gang med planlegging av utbyggingen av det tredje norske mobilnettet. Men i valget mellom å bygge selv og å kjøpe NetCom, valgte vi det siste.

Karlberg sier at selskapet ville lansert det tredje nettet om det ikke var for fusjonen mellom Telenor og Telia

Heller ikke Kark vil være med på at Telias manglende utbygging av det tredje mobilnettet har vært til skade for mobilkonkurransen.

- Vi kjøper ikke noe for 23 milliarder kroner for at det ikke skal gå bra. Vi skal forsøke å leve opp til kravet om å bli en god eier i NetCom.

Administrerende direktør i NetCom, Terje Christoffersen tror heller ikke at Telias tidligere engasjement med Telenor vil by på problemer i Norge.

På spørsmål fra digi.no om Christoffersen hadde fortalt Kark hvor billig det er å ringe i Norge sammenlignet med i Sverige, konstaterte Kark at prisene fastsettes i hvert enkelt marked, og at selv om det utvikles pan-nordiske mobilløsninger så er det ikke gitt at det utvikles pan-nordiske priser.

Til toppen