Teliasonera dømt for villedende reklame

Forbys å bruke uttrykk som «best dekning» og «raskt internett».

Telegiganten Teliasonera får ikke lenger lov til å hevde at de har «best dekning» eller «raskt internett» i sin markedsføring av mobilt bredbånd.

Det slår den svenske Marknadsdomstolen fast i en rettsavgjørelse (PDF) denne uken.

Dersom teleselskapet benytter slike eller tilsvarende påstander skal de bøtelegges med 750.000 svenske kroner, heter det i dommen.

Det er telekonkurrenten Hi3G, også kjent som «3», som mente markedsføringen var villedende, og trakk selskapet for retten.

Bakgrunnen er markedsføring av bredbåndstjenesten «Telia Mobilt bredband», som benytter seg av både WLAN, Turbo-3G, 3G og Edge.

I en annonsekampanje ble det i fjor hevdet at denne tjenesten ga «raskt internett med best dekning» og en reklamefilm hevdet at kunder kunne «surfe raskt med Sveriges beste dekning».

Hi3G fremholder at teknologier som Edge og WLAN ikke er mobil bredbåndskommunikasjon og at Teliasoneras markedsføring av tjenesten derfor er villedende.

Ifølge Telia får dommen ingen praktisk betydning, ettersom de for lengst har sluttet å bruke uttrykk som «best dekning» og «raskt internett» i sin markedsføring.

    Les også:

Til toppen