TeliaSonera gjør comeback i Norge

Telia solgte seg ut av Norge i 1999, men nå bygger de opp et nytt norsk selskap med moderselskapets navn.

TeliaSonera er det nest største teleselskapet i Norge gjennom sitt eierskap av Netcom, Chess og Nextgentel. Det svensk-finske selskapsnavnet er imidlertid fraværende i det norske markedet.

Nå vil TeliaSonera ha et fastere grep om de norske storkundene, og etablerer egen avdeling med folk som skal ta hånd om telegigantens felles nordiske kunder.

I 1999 solgte Telia, som det het den gangen, seg ut av det norske markedet. Virksomheten ble overtatt av Enitel for 2 milliarder kroner.

    Les også:

Nå er det svensk-finske selskapets merkevare på vei tilbake i det norske markedet, men bare for utvalgte store bedriftskunder.

I flere stillingsanonnser har TeliaSonera nå søkt om globale salgssjefer og storkundeansvarlige for nøkkelsegmenter med hovedkontor i Norge. Det spesielle er at de skal jobbe i TeliaSonera, og ikke i et av telekonsernets norske datterselskaper.

Annonsen forteller at «TeliaSonera nå skal bygge opp et team med høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere. Vi skal tilby integrerte og driftede kommunikasjonsløsninger til bedriftsmarkedet.»

- Det kan være snakk om i alt fem sentrale stillinger som skal jobbe mot de store, norske bedriftskundene, bekrefter pressetalskvinne Carina Kampe i TeliaSonera i Sverige.

Dette er en jobb som egne GAM-folk (global account manager) i Netcom har håndtert frem til nå, forteller August Baumann, administrerende direktør i Netcom, til digi.no.

Han trekker frem Skanska og ABB som typiske slike nordiske storkunder hos NetCom.

Kampe sier til digi.no at TeliaSonera har mange felles nordiske kunder som har kontorer i både Norge, Sverige og Finland. Mens TeliaSonera lenge har hatt eget apparat for å ivareta «international enterprise service» i Sverige og Finland, har denne funksjonen manglet i Norge.

Den nye avdelingen vil kunne skreddersy løsninger fra hele TeliaSoneras produktportefølje fra både Netcom, Nextgentel og Chess, forteller Kampe til digi.no.

August Baumann og Carina Kampe vil ikke røpe planene sine og er tilbakeholdne med å si noe om hvordan TeliaSonera-navnet reintroduseres i Norge, men med eget datterselskap som bærer morselskapets navn ligger det i kortene at det vil skje mer på denne fronten.

Til toppen