Telio knuser konkurrentene

Bredbåndsselskapene klarer ikke å skremme kundene bort fra Telio.

Telio har passert 45.000 aktive kunder, og er dermed fem ganger så store på IP-telefoni som Catch og Nextgentel til sammen, melder Finansavisen.

Nextgentel og Catch hadde ved utgangen av april henholdsvis 5.200 og 4.500 kunder. Begge disse aktørene har egne bredbåndsnett og selger telefonitjenester kun til sine egne bredbåndskunder. Det gjør også Telenor, som begynte å selge IP-telefoni i mars, men som foreløpig ikke vil oppgi noen salgstall.

Telio selger sine tjenester til alle, uavhengig av hvilken bredbåndsforbindelse de benytter. Dermed er den potensielle kundekretsen langt større, men samtidig kan de ikke garantere for samtalekvaliteten. Telenor sier for eksempel at de kan prioritere taletrafikk i sine nettverk, slik at samtalen ikke blir hakkete.

Dette har så langt ikke skremt mange kunder over til aktørene med egne nett. Rune Strømmen i Telio har tidligere påpekt overfor Digi at det også i USA er IP-telefonialktørene som ikke baserer seg på eget nett som vokser fortest.

Totalt har IP-telefoniaktørene omtrent 80.000 kunder i Norge, noe som gir Telio en markedsandel på rundt 60 prosent. Bare i april fikk de 8.900 nye kunder, og målsetningen er å passere 100.000 i løpet av året.

Til toppen