Telio lover mobil-telefoni til selvkost

Telio vil tilby mobiltjenester til IP-kunder som er så billig at selskapet selv ikke tjener penger på det.

Telio, som var først ute med tilbudet om IP-telefoni til privatpersoner, går nye veier for å kapre flere kunder. Konkurransen er tøff, og det anslås at det allerede er et førtitalls aktører på markedet som skal kjempe for å få nordmenn til å kutte fasttelefonen og gå over til IP-telefoni.

Etter påske starter Telio opp med mobiltjenester for sine IP-telefonikunder. Månedsavgiften er gratis og opp til et visst punkt skal også minuttavgiftene og SMS-avgiften være gratis, skriver Computerworld.

Det nye mobiltilbudet kan være så gunstig for kunden, at Telio må nærmest betrakte det som et giveaway-produkt i kampen om sin andel av IP-telefonikaka.

Det er foreløpig uklart hvor lenge man kan ringe gratis før det begynner å koste penger.

Telio-sjef Arild Nilsen bekrefter til digi.no at tjenesten skal være et tillegg til eksisterende kunder som skal være priset så lavt at Telio verken tjener penger på det eller taper.

- Vi har lagt oss på et absolutt minimum, for at våre kunder skal få fordeler av et totaltilbud på IP. Over tid vil ikke kunden bry seg om det er tale over mobilnettverk eller fasttelefon, sier han til digi.no.

I fjerde kvartal 2005 hadde Telio 80 000 kunder inkludert Danmark. Det antas at Telio har rundt 70 000 av disse i Norge. Selv om målet var skyhøyt med 100 000 kunder innen 2005, er Nilsen mer enn godt fornøyd.

Telio omsatte for 58 millioner kroner i fjerde kvartal 2005. Det var en fremgang på 20 prosent fra tredjekvartal og en økning på 162 prosent sammenlignet med fjerde kvartal året før.

For året som helhet omsatte selskapet for 184 millioner, en kraftig økning fra 43 millioner i 2004. Overskuddet endte på 13 millioner kroner.

Til og med det første året Telio var på markedet, tjente selskapet to millioner kroner.

Til toppen