Telio skal utfordre TeliaSonera

Telio har vokst med rekordfart i Norge og forbereder nå etablering i Sverige.

Telenor taper stadig i kampen om fasttelefonikunder fra de førtitalls nye aktørene som i dag tilbyr bredbåndstelefoni.

Det antas at det i Norge i dag finnes vel 65.000 IP-telefonikunder, og prognosene for 2005 er 200.000, i følge teleanalytiker Tore Aarønæs.

Halvparten av disse har gått over til Telio som var først ute i fjor med et operativt tilbud i mars. I snitt får Telio 6.000 nye kunder i måneden som kapres fra Telenor.

Nå vil Telio til Sverige, og TeliaSonera har hvertfall en grunn til å være nervøse, for Telia og Telio ligner mye på hverandre.

digi.no har tidligere omtalt Telios ansettelse av tre svensker i fjor høst, blant annet den tidligere tekniske ditektøren for Bredbandsbolaget, Jimmie Wiklund.

Wiklund var ansvarlig for IP-telefonitjenester i Bredbandsbolaget og bygget opp denne forretningsdelen. Bredbandsbolaget hadde 60.000 bredbåndstelefonikunder da Wiklund forlot selskapet.

I Sverige tilbyr TeliaSonera allerede IP-telefoni til småbedrifter og privatkunder.

Telio finnes allerede under eget varemerke i Danmark ved oppkjøpet av det danske selskapet Musimi, og i Holland er Telio i gang med IP-telefonitjenester i samarbeid med en bredbåndsoperatør. Nå knytter det seg stor spenning til Sverige.

Telio har i dag rundt 10.000 danske kunder og får i snitt 1.000 nye per måned. Sverige har ennå ikke lansert tjenesten, men ruster seg opp med eget datterselskap og seks ansatte som skal selge inn tjenesten.

- Vi tar marked for marked og ser hva vi kan gjøre. Vi han ennå ikke bestemt hvordan vi skal jobbe i Sverige, og om vi skal etablere oss under eget varemerke, sier Jimmie Wiklund til den svenske avisen Nyteknik.

digi.no tok kontakt med Telio, men selskapet vil ikke fastsette noen dato av salget i Sverige, men opplyser at man har allerede seks ansatte på plass.

Ettersom TeliaSonera bruker sitt gamle varemerke Telia i Sverige er risikoen for sammenblanding med Telio stor. Men det kan jo telle til Telios fordel.

Forretningsmodellen bygger på en fast månedsavgift på 159 kroner, som tilsvarer telefonabonnementet til Telenor. For den prisen kan kundene ringe avgiftsfritt til alle faste numre i Vesteuropa og USA.

Til toppen