Telio-trøbbel i Danmark

Telio er populære i Norge, men oppkjøpet av et dansk selskap har vært heller smertefylt.

"Kaos i IP-telefonien hos Musimi efter Norge-salg" skriver danske Computerworld om Telios danske datterselskap. Avisen hevder teknisk kaos har vært hverdagskost for kundene de siste månedene.

Problemene skal ha startet etter at grunnleggeren av Musimi, Jens Davidsen, forlot selskapet i juni etter "utilfredshet med de norske eierne". Kunder har opplevd at tjenesten er ustabil, og borte i lange berider, og at man får opptattsignal uten at dette er riktig.

Administrerende direktør i Telio, Rune Strømmen, er enig i mye av kritikken.

- Vi må innrømme at vi har håndtert selskapet litt stemoderlig, sier Strømmen til digi.no.

Han mener problemene nå er rettet opp ved å sette flere folk til å drive selskapet.

- Vi kjøpte Musimi høsten 2004. Da var det et hobbyselskap drevet av to brødre. Tidlig i 2005 fant disse gutta ut at de ikke syntes det var morsomt lenger og forlot oss, sier Strømmen.

Etter dette ble ikke bemanningen økt tilstrekkelig.

Musini beskriver seg selv som et IP-telefoniselskap for nerder. Konseptet går ut på å tilby IP-telefoni til svært lav pris, men uten support på brukernes utstyr.

- Musimi skal være for teknisk anlagte. Man kan koble opp hva man vil mot tjenesten, det er poenget med tjenesten. Men for å bruke dette må du kunne supportere eget utstyr. Vi supporterer ikke kundens utstyr, men selvsagt det som har med tjenesten å gjøre, sier han.

Tjenesten er forhåndsbetalt og selges til kostpris pluss en svært liten margin, forteller Strømmen.

Han forteller også at Telio skal lanseres i Danmark før jul. Men det vil ikke være snakk om å slå sammen Telio og Musini. Det skal fortsette som to separate merkevarenavn.

- Jeg tror det er fornuftig å skille dem. Telio i Danmark blir veldig likt det vi gjør i Norge, som er så forskjellig fra hva Musimi er, at det bør holdes fra hverandre.

Tross påstander om kundeflukt på grunn av problemene, hevder Strømmen at antallet brukere av Musini har økt siden i sommer. Men så lenge tjenesten ikke har abonnementsavgift vil omsetningen si mer om hvor mange av disse som er aktive.

- Vi har ingen planer om å starte Musimi i andre land, men vil fortsette i Danmark der vi har noe over 10.000 kunder.

Totalt har Telio rundt 75.000 kunder.

Til toppen