Telio vil prøve moms-saken for retten

Telio-sjef Arild Nilsen føler seg forskjellsbehandlet og vil prøve moms-saken for retten.

Telio var først ute med å tilby IP-telefoni i Norge, og er i dag den største leverandøren med vel 70.000 norske kunder.

digi.no påpekte allerede i mars om et smutthull i loven og et kontor i Sveits som har gjort det mulig for Telio å underby konkurrentene. Telios kunder betaler dermed ikke samme moms som kunder av andre teleselskaper gjør.

    Les også:

Telio fakturerer 70 prosent av fastavgiften uten merverdiavgift, mens de resterende 30 prosentene og alt av samtaler i form av tellerskritt faktureres med moms.

Men nå sier Post- og teletilsynet (PT) stopp og mener at Telio må legge på moms, selv om virksomheten er etablert i Sveits.

I et brev til Oslo fylkesskattekontor skriver PT at tjenesten Telio leverer fremstår som en samlet tjeneste, og at denne vurderes å være en offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste og offentlig telefonitjeneste.

Slike tjenester er avgiftspliktige selv om de tilbys fra utlandet, mener PT.

Telio-direktør Arild Nilsen medgir til Finansavisen at Telio tok sikte på å måtte prøve saken for retten, da selskapet satte opp strukturen.

Nilsen er likevel svært oppgitt over myndighetenes spissfindighet. Dersom PT skulle få gjennomslag for å pålegge Telio en felles avgift, mener Nilsen dette er kraftig forskjellsbehandling.

Han mener andre konkurrenter som opererer i utlandet, slipper unna uten avgift. Han trekker fram Skype, som det mest kjente eksempelet som ikke er avgiftspliktig, selv om de selger tellerskritt i SkypeOut-produktet.

Nilsen har også tidligere påpekt til digi.no en annen forskjellsbehandling ved at Telio ikke får lov av PT til å bunte mobilabonnementet med bredbåndstelefoni.

- Dette til tross for at Telenor fritt bunter bredbånd og kabel, sier Nilsen.

PT angir som grunn at det er en større forskjell mellom bredbåndstelefoni og mobil, selv om tale er Telios hovedprodukt.

Dermed må Telio legge inn en etableringsavgift på mobil på 495 kroner til alle kunder, også eksisterende som de i utgangspunktet ønsket å gi gratis.

Til toppen