Telios IP-telefonikunder ringer mest

Ferske tall fra Post- og teletilsynet viser at Telios IP-telefonikunder ringer mest.

Selv om stadig flere nordmenn har fått bredbåndstilgang de senere årene, er det først nå det begynner å bli volum på antall bredbåndstelefoni-kunder. Dette er brukere som ringer via Internett i stedet for via tradisjonelle telelinjer eller mobilnett.

Her til lands ble bredbåndstelefoni introdusert av det norske selskapet Telio i 2003. Selskapet har siden oppstarten opplevd en jevn og sterk kundevekst, og rundet nylig 100.000 norske privatkunder.

Norge skal nå ha 421.000 bredbåndstelefonikunder i Norge, og Telio som var først ute med tilbudet har en fjerdel av dem.

Selv om Telenor har gått forbi Telio i antall IP-telefonikunder, viser fersek tall fra Post- og teletilsynet viser at Telios bredbåndstelefonikunder ringer mest, ettersom selskapet har den klart største markedsandelen i antall ringeminutter (46,5%) – mer en dobbelt så stor som nærmeste konkurrent (19,8%).

Det var mer enn 1,363 millioner bredbåndsabonnenter i Norge ved utgangen av juni i år. Svært mange av disse abonnentene er husstander eller bedrifter der flere personer benytter det samme abonnementet. Dette betyr at de aller fleste av oss i dag har internettilgang via bredbånd.

Stabiliteten og hastigheten på bredbånd har blitt betydelig bedre i den senere tid. Samtidig er det kommet stadig flere typer tjenester og innhold for de som har bredbånd. Fordi bredbåndsabonnementet har en fast pris pr måned eller kvartal, kan det brukes så ofte og så mye man ønsker – uten at det koster noe mer.

Men selv om antallet brukere av bredbåndstelefoni har økt kraftig de siste årene, er det mange med bredbånd som har ventet med å bytte ut fasttelefonen. Fortsatt er det over 60 prosent som har bredbåndstilknytning, men ennå ikke tatt skrittet fullt ut for å utnyttet nettet til også å gjelde tale.

Til toppen