Inspirert av Tesla: Per Buer er grunnlegger og teknologidirektør i Varnish Software. (Arkivfoto). (Bilde: Rolf B. Wegner og Jørgen Nilsen, TU Media)

Varnish Extend

Tesla ga norske Varnish ideen til et nytt globalt produkt

Varnish Software inngår for første gang et strategisk samarbeid med et annet selskap.

Det har resultert i en ny tjeneste, og dette kan bli et nytt bein å stå på for det norske programvareselskapet.

Sentralt står erfaringer fra bilprodusenten Tesla, som er en av kundene deres.

Varnish er fortsatt kjerneproduktet. Den velkjente webakseleratoren har i over 10 år satt fart på weben. Gratisutgaven i åpen kildekode brukes av rundt 2,5 millioner nettsteder. Inntekter får de fra en plussutgave med ekstra funksjonalitet og kundestøtte.

Selskapet har opplevd at det er krevende å tjene gode penger på dette alene. En durabelig vekst de siste årene har dessuten dabbet litt av.

Salget i år har ikke vært strålende, medgir teknologidirektør Per Buer overfor digi.no. 

– Vi har vært vant til en årlig vekst på over 100 prosent. Det er fortsatt vekst, men nå er tallene betraktelig lavere.

Lanserer global tjeneste, inspirert av Tesla

I dag kunngjør de noe nytt, som de håper kan bli en ekstra inntektskilde.

Det er lagt ned et solid arbeid bak Varnish Extend, som nyvinningen heter.

Produktet skal leveres i samarbeid med franske Cedexis, som tilbyr en global skybasert tjeneste for DNS-basert lastbalansering med mulighet for å styre trafikk til ulike deler av verden. 

Tjenesten fra Varnish og Cedexis gir innholdsleverander et verktøy for fleksibel håndtering av trafikk.
Tjenesten fra Varnish og Cedexis gir innholdsleverander et verktøy for fleksibel håndtering av trafikk.

Buer forteller at det var erfaringer fra Tesla som ga det norske programvarehuset ideen.

Teslas biler kan betraktes som rullende datamaskiner. Bilene får programvareoppdateringer jevnt og trutt. Tesla Motors produserer og formidler dessuten mye annet innhold, deriblant video, som distribueres til forhandlere og kunder.

Tesla bruker allerede Varnish Plus for å lette trykket på en nokså omfattende webtjeneste, som brukes til å distribuere data til bilene. Og fra infrastruktur spredt over hele verden.

– Dette ble inspirasjonen til det vi nå kommersialiserer. Tesla bygget sitt eget system for distribusjon av innhold, men de har en tung IT-organisasjon og er for alle praktiske forhold et programvareselskap. Det de har gjort med å få alle de nødvendige komponentene til å spille sammen tror jeg ikke alle er villige til å gjøre, sier Buer.

Varnish er bare cachekomponenten i nettverket til Tesla. Ideen ble følgelig å tilby noe lignende som de har laget, men som en ferdig komponert rett. Noe også mindre aktører kan kjøpe.

Du skal rett og slett kunne få noe av funksjonaliteten Tesla har utviklet selv, men ferdig pakketert som en tjeneste.

«Trafikklys»

Det er ikke et fullblods CDN (Content Delivery Network), men en tjeneste som lar kunden styre trafikken til ulike regioner. Siden vi er inne på biler kan vi kanskje driste oss til å betegne tjenesten som et globalt digitalt trafikklys?

Mer konkret er Varnish Extend et verktøy som lar innholdsprodusenter hente data fra egne datasentre der hvor det er hensiktsmessig. Per Buer bruker følgende eksempel:

– La oss si at du er en typisk norsk nettavis. 90 prosent av trafikken er fra Norge og dette kan du mest sannsynlig håndtere selv (de fleste i Norge gjør dette). Men så har du 10 prosent av trafikken som kommer fra utlandet. Her gir Varnish Extend deg mulighet for å enten sette ut egne servere rundt i verden og rute denne trafikken via disse eller å bruke et eksisterende CDN. 

I tillegg kan man sette opp regler som ruter trafikk via et CDN eller sekundære datasentre om du sliter med ytelsen fra egen datasentral. For eksempel for å ta unna en trafikktopp.

En god match

Det er ikke første gang Varnish har forsøkt seg med partnerskap, slike har de prøvd fem-seks ganger tidligere. Buer humrer litt når han røper at ingen av disse har vært noen dundrende suksess akkurat.

Med Cedexis tror han det blir annerledes.

– Vi er veldig komplementære. Det er også et lite fransk selskap i omtrent samme størrelsesorden som oss.

Datafangeren

digi.no får et klart inntrykk av at Varnish Software er inne i en brytningstid etter å ha pratet med gründeren. Han er ærlig på at det er blitt vanskeligere å selge enkeltkomponenter enn før.

Evnen til å yte godt som en infrastrukturkomponent er noe Varnish har lent seg på fram til nå. Kanskje er ikke det lenger nok, erkjenner Buer.

– Kan det bli flere partnere og samarbeid, og nye tjenester fremover?

– Det er litt tidlig å si, men det kan være relevant at vi jobber med programvaren og gjør den mer klar over hva slags innhold du pusher gjennom. Det kan være statisikk på antall seere ved servering av videoinnhold, og andre data vi kan spore og samle inn. Varnish sitter ofte i kanten av nettverket og er komponenten som snakker direkte med kunden. Det er et interessant sted å fange data.

Begrenset vern mot DDoS

Han blir mer forsiktig når vi spør om tjenesten også kan fungere som et skjold eller vern mot tjenestenektangrep (DDoS).

De vil ikke trekke fram akkurat det i særlig grad, og grunnen er at Varnish ikke nødvendigvis egner seg til oppgaven, med noen unntak.

– Noe DDoS kan vi hjelpe til å forsvare mot veldig effektivt, men andre ting sliter vi med. Ping- og synflood-angrep er det bedre om nettleverandøren din forsvarer mot. Men en enorm mengde HTTP-spørringer, slik Wikileaks en gang ble angrepet med, det kan Varnish gi et vern mot ved å la være å svare på spørringene. For en kapabel systemadministrator er dette et av mange verktøy i verktøykassen som kan hjelpe.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen