Test av Apollo.no

Apollo er testens taper i vår evaluering av brukervennligheten på reisenettsider. Spesielt søk- og bestillingsfunksjonen gjør at de kommer dårlig ut i forhold til Ving og Saga. Det finnes ingen mulighet til å sortere søkeresultatene etter pris eller hotellkategori, og man kan heller ikke lagre søket dersom det er noen tilbud som utmerker seg som spesielt bra. Det savnes også en mulighet til å kunne sammenligne ulike tilbud man finner på en enkel måte, i stedet for å ha flere vinduer oppe som man manuelt må bla seg gjennom.

Hva koster reisen?

Hos Apollo må man lete lenge på sidene deres for å finne priser til de ulike reisemålene. Dette er et av de viktigste beslutningspunktene når man skal velge reiser, og det bør derfor også komme opp så fort som mulig. Ving og Saga gir denne informasjonen i første søkeresultat, noe Apollo også bør tilstrebe.

Når kan jeg reise?

Det Apollo derimot har som Star Tour sine nye sider mangler, er at man faktisk får opp resultater selv om akkurat den datoen man har ønsket seg er utsolgt. I så måte fungerer deres søk- og bestillingsfunksjon bedre, men litt annerledes enn det kan se ut til. Det er ikke merket av hva datoen i feltet skal vise i søket, det kan se ut til at man velger en bestemt avreisedato. I stedet velger man altså tidligste avreisedato slik at søkeresultatene er alle reiser som er tilgjengelige i en måneds tid etter. Det kunne godt stått �tidligste avreisedato� for å presisere dette, men resultatlisten er ellers fin dersom man legger til prisene.

Kanariøyene er best om sommeren

Noe Apollo er helt alene om er at de gir beskjed dersom man søker på en reise i en periode de ikke har flyvninger til dette reisemålet. Her er det også mulig å finne første ledige alternativ direkte i stedet for å klikke seg gjennom et nytt reisesøk. Dette er veldig bra, men det som trekker det hele litt ned er at man må lese ganske grundig det som står på siden før man ser hva slags informasjon man faktisk har fått.

Enkelt er alltid best

Apollo presenterer reisemålene sine gjennom et verdenskart slik de fleste andre reisesidene også gjør. Det fine med Apollo er at man kan velge bort denne funksjonen ved å gå inn på den litt mer usynlige �Reisemål og hotell� på forsiden. Her kan man velge direkte hvilket land man ønsker å reise til, og så får man opp all informasjon med hoteller med én gang i stedet for å klikke seg rundt på et kart.

Hovedinntrykket av Apollo.no er at det gjenstår en del arbeid med tanke på brukervennlighet i søk og bestilling, samt at den generelle presentasjonen av tilbud og priser bør forenkles. Gi kundene det de ønsker seg med én gang i stedet for at man må lete seg fram til svaret!

Til Apollos forsvar er sidene deres 1,5 år gamle og de jobber for tiden med å forbedre søk- og bestillingsfunksjonen sin. Det vil dermed gjenstå å se om de kan klatre oppover på resultatlisten etter at de får lansert sin nye versjon mot sommeren.

Apollo får en totalscore på 115 av 212 poeng og ender opp med 54,2 prosent. Vår test gir dermed Apollo dårligste karakter med hensyn til brukervennligheten på sine sider.

Her kan du hvordan Apollo scoret på alle testpunktene.

Til toppen