Test av Komplett.no

Av Lillian Medby, Usability Specialist i konsulentselskapet NetLife Research.

Komplett tilfredsstilte flest kriterier og ble dermed vinneren av denne testen. Komplett vant på en enkel kjøpsprosess. De gir den tydeligste tilbakemeldingen på at et produkt er blitt lagt i handlekurven, ved at handlekurven åpnes. Det er enkelt å starte kjøp direkte, med unntak av at man må være pålogget før man får lov til å legge ting i handlekurven. Komplett gir god oversikt over alle kostnader vedrørende salget og de har egne tilbudssider. Det er et stort pluss at brukerne har mulighet til å legge inn sine anmeldelser på sidene for produktinformasjon. Komplett er også flinke til å gi råd om passende tilbehør til produktene. Her kommer det dog ikke klart nok fram om listen Tilbehør lister opp alle produkt i den kategorien, eller om tilbehøret er spesielt tilpasset det produktet brukeren har valgt.

Det er likevel et godt stykke igjen til toppscore, 100%. Komplett kan, som sine konkurrenter, bli enda flinkere til å framstille produktene sine. En ting man kan gjøre noe med er språket. Produktnavn som ”ASUS A3H 15" XGA, Cel M370, 512MB, 40GB, DVD±RW, WLAN, XPH” forteller ikke en vanlig bruker noe om egenskapene til denne bærbare maskinen. Her bør Komplett se litt mot MPX, og deres bruk av beskrivende titler.

I søkeresultatlisten får man opp forslag til relaterte søk, og det er i teorien en veldig fin funksjon. Men ikke alle disse er gyldige: Noen genererer feilsøk. Dette bør unngås. Hvis relaterte søk skal ha verdi må dette være relaterte søk som er relevante og som avgir treff.

Det er også noe rart at man kun får opp ett treff dersom man søker på ”stasjonær pc”.

Komplett får dermed en totalscore på 53 av 76 mulige poeng, en score på 69,7 prosent og vinner dermed kåringen for den mest brukervennlige av de fire største norske nettbutikkene.

Her kan du lese hele test-resultatet og se hvordan Komplett scoret på hvert punkt.

NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor Usability. Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, software og andre digitale grensesnitt.

NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, og kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.

Til toppen