Test av ving.no og saga.solreiser.no

Ving og Saga Solreiser er testens vinnere. Vi har testet de to under ett fordi MyTravel, som eier dem begge, har opplyst oss om at Saga fra og med månedsskiftet mars/april kommer til å få nøyaktig de samme funksjonene Ving har i dag. Testen er gjort på dagens ving.no, men vises altså foreløpig ikke på Sagas nettsider.

Tydelig inndeling og fleksibel søkefunksjon

Det er flere grunner til at Ving og Saga kommer så mye bedre ut enn de tre andre reisenettstedene. De har en bra og tydelig inndeling med pakkereiser, kun fly, kun hotell og restplasser synlig på alle sider. De har gode presentasjoner av reisemålene, noen også med video. Og de har ikke minst en svært fleksibel funksjon for å søke etter og bestille reiser.

I reiseplanleggeren på forsiden kan man la avreisedato, avreisested, reisens lengde og reisemål kan stå åpne om man ønsker det. Man trenger altså ikke å gjette seg fram til hvilken dato det finnes ledige reiser, slik man må på Star Tour, og det er også mulig å se hvilke reisemål som kommer opp i stedet for å bestemme det på forhånd.

Søkeresultatet kommer opp med beskrivelse av hotellene og priser, og det er mulig å sortere etter pris, standard eller hotellnavn. De er også de eneste som lar deg gjøre en sammenligning av hotellene. Etter at man har valgt hotell får man opp en oversikt over priser på forskjellige romtyper og forskjellige datoer i nærheten av det man valgte, og det er lett å velge et annet alternativ, enten man er opptatt av pris eller komfort. Her er det tydelig hva som er tilbudspriser og hva som er utsolgt. Generelt er det mulig å ombestemme seg eller sjekke ut forskjellige alternativer underveis i bestillingsprosessen, og det gjør det lettere og tryggere å bestille reiser her.

Bortgjemte funksjoner og mangelfull informasjon

Selv om Ving og Saga har klart bedre reisesøk enn de andre nettstedene er det noen ting vi savner. Det ene er muligheten til å søke på pris. Det er faktisk mulig å begrense søket etter pris senere i prosessen, men dette blir for lite synlig. Vi synes også knappen for å få opp kalenderen når man angir dato er litt anonym. Underveis i bestillingsprosessen savner vi kontaktinformasjon til kundesupport. Det ligger et telefonnummer i liten skrift nederst på siden, men det blir ikke tydelig nok. Det finnes også en hjelpefunksjon, men den er ganske forvirrende og vanskelig å finne fram i. Det mangler informasjon om hvorfor man må oppgi fødselsdato og hvordan de opplysningene man oppgir vil bli behandlet.

Sidene mangler et generelt søkefelt. Det finnes et eget søkefelt for reisemål og hotell, men det er ikke mulig å søke etter generell informasjon på sidene. Vi reagerer også på kartet man må klikke seg igjennom for å få informasjon om de ulike reisemålene. Her kommer det opp et stort kart i et eget vindu som skjuler at informasjonen oppdateres bak mens man klikker seg innover i kartet.

Klikk her for å se hele listen over hvordan Saga/Ving scoret på alle punktene.

Men alt i alt har Ving og Saga gjort veldig mye riktig og får 163 av 212 mulige poeng. Internettansvarlig hos MyTravel forteller at de har jobbet mye med brukertesting og dette ser vi tydelige resultater av. Med en totalskår på 76,9 % er disse to de mest brukervennlige reisenettstedene i Norge.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen