Test websiden i flere nettlesere på en gang

Adobe lover enklere testing av websider på tvers av nettlesere og operativsystemer.

De fleste som i dag lager løsninger på weben, sørger for at løsningene fungerer og ser bra ut i de fleste nettlesere. Men dette er et tidkrevende arbeid.

Adobe kunngjorde i går at selskapet har gjort en tidlig versjon av selskapets BrowserLab-tjeneste tilgjengelig for testing. Dette er en Flash-basert løsning som kjøres i brukerens nettleser, hvor designere og utviklere kan se og sammenligne hvordan websider ser ut i ulike nettlesere, uten å måtte forlate nettleseren man normalt bruker.

I BrowserLab kan brukerne få vist websidene slik de framstår i Internet Explorer 6 og 7 på Windows XP, Firefox 2 og 3 på Windows XP og Mac OS X, samt i Safari 3 for Mac. Alt tyder på at utvalget av nettlesere vil økes etter hvert.

Det har lenge eksistert en lignende tjeneste, Browsershots, som støtter langt flere nettlesere enn det BrowserLab tilbyr, men det virker som om Adobes tjeneste svarer raskere. Den gjør det også mulig å legge to ulike nettleservisninger over hverandre, med variabel gjennomsiktighet. Dette gjør det enklere å forskjeller i posisjonering av elementer på sidene. Denne visningen kalles «Onion Skin View».

Men bruk av BrowserLab krever registrering og innlogging.

Også Microsoft tilbyr en lignende løsning, Expression Web Superpreview, som har en del tilleggsfunksjonalitet. Men den må støtter kun ulike utgaver av Internet Explorer, må installeres og kan kun kjøres på Windows.

Adobe Browserlab viser digi.no i Safari 3 for Mac og Internet Explorer 6, i Firefox 3 på Windows.
Adobe Browserlab viser digi.no i Safari 3 for Mac og Internet Explorer 6, i Firefox 3 på Windows.

- Kryssnettleser-testing har vært én av de største utfordringene for webdesignere fordi det er slik en besværlig og tidskrevende oppgave, sier Lea Hickman, direktør for Adobes Creative Solutions Business Unit, i en pressemelding.

- Vi hører fra mange designbedrifter som rett og slett ikke har ressurser til å kunne støtte alle nettleserne, og det er veldig vanskelig for dem å kunne standardisere design som kan være til skade fro et varemerke, sier Melissa Webster, visepresident i IDC og leder for analyseselskapets Content and Digital Media Technologies Research Team, i en pressemelding.

- Adobe BrowserLab er en enkel løsning som kan hjelpe designeren og som kan redusere utgiftene for klienten, mener Webster.

BrowserLab krever at brukeren har Flash Player 10 installert, men skal ellers kunne brukes i de fleste nettlesere.

Tjenesten tilbyr ekstra funksjonalitet til brukere av Adobe Dreamweaver CS4-produkt. Dette skal gjøre det mulig å teste også Flash-baserte løsninger og sider med interaktive elementer, inkludert Ajax-basert innhold. Denne integrasjonen avhenger av at Dreamweaver-brukerne installerer et sett med utvidelser som er tilgjengelige på denne siden. Dette skal også gjøre det mulig å vise både lokalt og eksternt webinnhold, uten at konfidensielt innhold bli offentliggjort.

Adobe BrowserLab skal etter hvert kommer på andre språk enn engelsk. Dessuten skal listen med nettlesere utvides over tid, basert på tilbakemeldinger fra brukerne.

Det første som bør inkluderes er nok Chrome og Opera.

    Les også:

Til toppen