Tester annonsesystem for mobile surfere

Yahoo har begynt å selge annonser til sitt nye annonsesystem for mobile nettsurfere.

Google dominerer det globale markedet for søkeordreklame, men hovedkonkurrenten Yahoo har på ingen måte gitt opp kampen.

I dag går Yahoo inn i et nytt segment for denne typen reklameløsninger. I USA og i Storbritannia begynner de denne uken å teste et tilsvarende annonsesystem rettet mot brukere som surfer internett via mobiltelefonen sin.

Yahoo starter med litt mindre enn 100 annonsører som betaler for nøkkelord relatert til hva brukerne søker etter via mobiltelefonen. Annonsørene blir belastet for et beløp hver gang noen klikker på en annonselink, på samme måte som det gjøres når brukere søker på søkenettstedet via en PC.

Til å begynne med forventer Yahoo at reklameprisen vil ligge på omtrent samme nivå som for vanlige søkeord via en PC, men de forventer at det mobile markedet vil bli ennå mer lukrativt etter hvert.

Google har kjørt interne tester av en slik annonsetjeneste, men de har ikke gått aktivt ut med en mer åpen test der annonsører er med ennå.

Til toppen