Tester betalingsvillighet med Big Brother-klipp

Et nytt prosjekt skal finne ut om danskene er interessert i å kjøpe innhold på Internett. Med det nye betalingssystemet kan man i første omgang kun bestille videoklipp og 'annet spesialinnhold' på danskenes Big Brother-nettsider.

I Danmark er folk vant til at SMS-tjenester er gratis. De betaler i hvert fall ikke overpris, slik vi gjør i Norge der en logo eller en dårlig blondinevits koster ti kroner. Nå er TDC Internet og Cashserver igang med et nytt prosjekt som skal finne ut om det er noen interesse for kjøp av innhold på Internett. Det melder den danske nyhetstjenesten Comon.

Prosjektet er igangsatt i forbindelse med TV-programmet Big Brother 2. Brukerne betaler et lite beløp (såkalt micropayment) som trekkes fra en konto man har fylt opp på forhånd.

Systemet, som heter Emønt, fungerer omtrent på samme måte som de norskutviklede løsningene subClearings og InfoGates mPay.

Mens Kredittilsynet i Norge foreløpig har satt et tak på ti kroner, kan danskene 'fylle kontoene' sine med 25, 50 eller 100 kroner via sitt kredittkort.

I første omgang kan Emønt kun benyttes til å bestille videoklipp og 'annet spesialinnhold' på danskenes Big Brother-nettsider. Videoklippene koster tre kroner per stykk, og denne summen blir automatisk trukket fra kontoen når man bestiller et klipp.

Avdelingssjef i TDC Internet, Per Rasmussen, sier til Comon at de etter Big Brother vil vurdere resultatet og finne ut hva neste skritt skal værte innen småbetaling for innhold.

I Norge har noen av de største nettavisene gått sammen om å etablere innholdsnett, der meningen blant annet er å se på mulige betalingsløsninger for innhold på Internett.

Folk er vant til at nyhetsartikler er gratis på nett, og ingen av nettavisene har guts til å være først ute med å ta seg betalt for innholdet sitt.

På samme måte er både svensker og dansker vant til at SMS-tjenester ikke koster annet enn den kronen teleselskapet tar for å sende meldingen.

Til toppen