Tester e-læring på apotek-ansatte

E-læring sprer seg langsomt, men sikkert. Nå skal apotek-ansatte få livsviktig informasjon.

Legemiddelprodusentene bruker tradisjonelt store summer på kurs og opplæring av farmasøyter og apotekteknikere, slik at de skal kjenne til alle ulemper og fordeler ved bruk av ulike medikamenter og produkter.

Nå har det norske e-læringsselskapet Mohive inngått avtaler med flere apotekkjeder som har fattet interesse for programvaren Toolbox.

I løpet av det siste året har apotekkjedene Alliance apotek og Apotek1 tatt i bruk e-læringsprogrammet for opplæring av ansatte.

Farmasigiganten Alpharma er også blant legemiddelselskapene som har testet ut e-læring i Norge. Avdelingskontorene i de nordiske nabolandene følger erfaringene nøye og vurderer lignende satsninger.

Programvaren Toolbox er solgt til storbedrifter i Australia, USA og England. Tidligere i år fikk selskapet inn profesjonelle investorer som skal hjelpe bedriften å ekspandere utenlands.

For bransjen kan det være store summer å spare på mer effektiv opplæring og kommunikasjon med apotekansatte, og derfor er legemiddelbransjen blant de første som har sett fordelene av e-læring.

- E-læringen gir oss mulighet til å gi de ansatte kompetanse slik at de kan gi apotekkundene god veiledning, forteller Gry Gjelsvik fra farmasigiganten Alpharma.

For leverandørene er det viktig at de apotekansatte kjenner fordelene og begrensningene på de ulike produktene.

Til toppen