Apple vil at nettbrettet iPad skal bli en viktig plattform for å lese pensum- og skolebøker. Nå har Gyldendal som første norske storforlag lansert bøker på iBooks. Vi gjør oppmerksom på at personen på bildet ikke har noe med saken å gjøre. (Bilde: Per Ervland)

Tester ut salg av pensumbøker på iPad

Norsk storforlag satser på Apple.

Gyldendal Norsk Forlag har i det stille testet ut ebok-salg via Apples iBook til iPad. Dermed bryter det store forlaget en tabu blant norske forleggere: nemlig boksalg via Apples salgskanaler.

De store forlagene har vært svært skeptisk til «gullburene» som Amazon.com og Apple har satt opp rundt sine ebok-satsninger. Årsaken er at de nevnte gigantene låser sine brukere inne, og tar seg stivt betalt for å distribuere titlene digitalt.

Gyldendal la i midten av august ut åtte fagboktitler i juss på iBook. Titlene er også tilgjengelige i norske ebok-handlere i ePub-format og til samme pris. Kristian Skeie, forlagsdirektør i Gyldendal Rettsdata, forteller til digi.no at de nå tester begge plattformene for å undersøke mottakelsen i markedet.

– Det er egentlig to grunner til at vi tester dette. Apple lanserte et nytt lærebokformat i januar, iBooks 2. Det har gitt oss muligheten til å lage rike lærebøker. Det gir et veldig fint oppsett og du har en rekke nyttige verktøy som markeringsmuligheter, notater og så videre. Det har også vært viktig for oss med gode hyperlenker, men også få opp lovtekster, sier Skeie til digi.no.

Den andre grunnen er at Apple har en god distribusjon gjennom sin elektroniske bokhandel.

– Det er veldig mange studenter som har iPad. Vi anslår at oppunder 100.000 studenter har dette nettbrettet og vi tror det vil være naturlig for disse å kjøpe lærebøkene direkte, sier Skeie, som forteller at de også leverer de samme titlene, til samme pris, i ePub-formatet.

Skjermbilde av iPad utgaven til en av Gyldendals fagbøker innen jus.
Skjermbilde av iPad utgaven til en av Gyldendals fagbøker innen jus. Bilde: Gyldendal

Men funksjonaliteten Apple iBooks kan tilby er større enn det som ePub 2 standarden gir muligheter for, forteller Skeie til digi.no.

Siden lanseringen i sommer har imidlertid ikke salget tatt av, hverken på iBooks eller de andre elektroniske kanalene.

– Det har ikke tatt av, men vi har solgt noen få bøker. Jeg kan telle alle salgene på mine fingre og tær, men det beveger seg. Det er litt mer salg gjennom iBooks enn i norsk ebokhandel, sier Skeie til digi.no.

Han forteller at forlaget kommer til å utvide antall titler til iBooks fortløpende.

    Les også:

Til toppen