Testing spiser opp en tredjedel av budsjettet

Kunder i offentlig sektor ser ut til å forstå behovet for testing bedre enn de fleste private aktører.

Tietoenator og Mercury har nå signert en utvidet avtale for å samarbeide om leveranser av Mercurys produktportefølje. Mercury lever av å utvikle teknologi og løsninger for helhetlige systemtester samt det som har fått betegnelsen Business Technology Optimization (BTO).

Mercury holder seg til å levere teknologien og overlater til partnere å implementere den og ta den i bruk. Det skaper en god forretningsmulighet for partneren da dette ikke er hyllevareløsninger som bare kan installeres.

Nå har de inngått en omfattende europeisk avtale med konsulentselskapet Tietoenator, som i Norge har cirka 150 ansatte. Av disse jobber omtrent 30 med testing som hovedfokus.

På større utviklingsprosjekter regner man med at minimum 30-40 prosent av kostnadene går med til testing. Da er det viktig at det fungerer optimalt og at den effektiviseres mest mulig. Prosjekter som slurver med testingen får som regel svi for det etter at tjenesten er lansert. Forståelsen for dette har ikke alltid vært tilstede.

- Holdningsendringen kom når alt skulle ut på nett. Det skjedde etter år 2000 problematikken. Mye av år 2000 testingen ble gjort manuelt. Det fikk mange til å forstå at det var for krevende, samtidig som de skjønte at det måtte gjøres, sier Pekka Vihervä fra Mercury i Finland til digi.no.

Det dreier seg om både funksjons- og teknisk testing.

- Vår kjerneteknologi dreier seg om helhetlig ytelsestesting. Istedenfor å bare fokusere på å overvåke deler av infrastrukturen så tester vi hva slags ytelse sluttbrukeren får. Det gjelder å finne flaskehalsene i løsningen, sier Vihervä.

I privat sektor er det telekom, bank og finansnæringene som er lengst fremme i bruk av systematisk testing på store utviklingsprosjekt, men i Norge er det offentlig sektor som er den viktigste kunden.

Det kan ifølge Mercury og Tietoenator skyldes at tjenesten som de offentlige leverer som regel blir brukt av et stort antall mennesker og at brukerne da er eksterne. Offentligheten får som regel ikke høre om interne systemer som ikke fungerer som de skal, men hvis et offentlig system ikke virker så fattes det fort stor interesse for det.

At testing har blitt et stort forretningsområde er det ikke tvil om. I Norden alene har Mercury 65-70 ansatte og de er 3.500 ansatte på verdensbasis selv om de overlater selve jobben til partnerne.

- Vårt største prosjekt er på cirka 100 millioner kroner. Av det utgjør testing omtrent 30 prosent av budsjettet, sier Morten Bruberg i Tietoenator til digi.no.

Han forteller at kundene nå virkelig forstår verdien av systematisk testing og at ingen reagerer at en så stor andel av budsjettet brukes på det.

- Testing er nå med fra starten, sier Bruberg.

Til toppen