The Guardian distribuerer papiravis digitalt

Den britiske avisen The Guardian vil ha ut papirutgaven kjappere i Europa og starter digital distribusjon blant annet i Danmark sammen med Xerox. En egen tabloidavis rensket for britisk lokalstoff skal leveres i løssalg tidlig om morgenen.

Den liberale britiske avisen The Guardian går i samarbeid med kopigiganten Xerox for å få ut morgenutgaver av avisen i hele Europa.

Per i dag har avisen avtaler med et trykkeri i Tyskland ( i tillegg til Storbritannia) om å trykke en blåkopi av den britiske utgaven (offset). Det innebærer at avisen ofte ikke kommer før ved lunsjtider eller ut på ettermiddagen i mange av storbyene i Europa.

Prosjektet skal testes ut både i Hellas og Danmark gjennom "Xerox Docutech", den digitale trykkpressen til Xerox. I Danmark vil det bli trykket et opplag på 2.100 eksemplarer som skal sendes til aviskioskene før 07.00 om morgenen. Ifølge flere av Narvesen-kioskene på Karl Johan i Oslo kommer de internasjonale avisene, inkludert Guardian, først klokken 10 om formiddagen.

Man sender en datafil til de lokale markedene for å få dem trykket der.
Markedssjef Johnny Pettersen i Xerox sier til digi.no at det vil bli laget en spesialutgave i tabloidformat, en utgave som er tilpasset Xerox sitt verktøy. Spesialutgaven er blottet for lokale britiske nyheter, mens de som får avisene fra offset-utgaven i Tyskland får den britiske utgaven.


- Dette programmet har potensial til å revolusjonere den måten aviser blir trykket og distribuert på, sier David Owen, som er distribusjonsdirektør i The Guardian.

- Det gir tradisjonell nyhetstrykk mulighet for å konkurrere med online nyhetstjenester som distribueres via web. I tillegg får The Guardian mulighet til å fange nye lesere blant de mange engelske forretningsreisende som til enhver tid finnes på det europeiske kontinentet. Dette er et viktig startprosjekt for The Guardian og avisindustrien, sier Owen i en pressemelding.

Til tross for det, er det en mer europeisk versjon som nå skal distribueres digitalt. Det blir altså dem som kjøper aviser i løssalg som kommer til å dra nytte av dette i første omgang, ikke dem som har abonnement.

Markedssjefen sier at dette er det første prosjektet som Xerox gjør med en stor medieaktør på dette området og at pilotprosjektet vil legge føringer for hvordan de vil satse videre. Etter noen måneder med distribusjon blir det vurdert å ekspandere videre, inkludert distribusjon av morgenutgaver i Norge.

I utgangspunktet er det meningen at det etter hvert skal være mulig med distribusjon til alle de viktigste byene i Europa, men pilotprosjektet vil avgjøre takten for denne utvidelsen.

Pettersen sier at digital distribusjon etter hvert legger til rette for en skreddersøm av papiraviser alt etter som hvilke temaer man er interessert i.

- Det vil være enkelt å lage ulike utgaver med digital distribusjon uten ekstra kostnader, sier han og medgir at det kanskje vil bli vanskeligere å selge hundrevis av ulike utgaver i løssalg. Det må i tilfelle være på forespørsel i abonnement.

Programvare som sorterer etter emner finnes i dag, og det vil i fremtiden bli mulig å få papirutgaver der avisene er fullstendig skreddersydde etter hver lesers ønsker og behov, ifølge Xerox. Selskapet har gjort undersøkelser som viser at behovet økes med informasjonsflommen: Det innebærer at Internett ikke eliminerer behovet for papirkopier som er det som selskapet i utgangspunktet lever av.

Til toppen