FORBRUKERTEKNOLOGI

The Stone: Din kreativitet avgjør

The Stone er et krevende spill hvor brukerens kreativitet er avgjørende. Faren for avhengighet er overhengende.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. okt. 1999 - 16:28
Vis mer

digi.no har endelig fått fingrene i en utgave av gåtespillet The Stone, som vi skrev om første gang for omtrent to måneder siden. Spillet skal etter planen bli tilgjengelig hos blant annet Spaceworld i dag.

The Stone er helt og holdent Internett-basert. Det vil si at det ikke er noe programvare som må installeres på maskinen din, samt at spillet kan brukes av alle, uansett operativsystem eller maskinvareplattform.

Steinen med de seks tegnene. <i>Foto:  Harald Brombach</i>
Steinen med de seks tegnene. Foto:  Harald Brombach

Mer om dette?


 

Alt du trenger er en nyere utgave av Internet Explorer eller Netscape Navigator (Opera fungerer ikke) og tilgang til Internett. I tillegg må du kjøpe den sorte pyramiden som inneholder instruksjoner, koder og den lille sorte steinen som du må ha for å kunne registrere deg som bruker.

Så fort du har registrert deg og valgt et brukernavn, får du tildelt et passord. Dette må du bruke hver gang du skal spille The Stone.

På åpningssiden til spillet, The Community, kan du velge om du vil gå i gang med å løse gåter, lese eller skrive meldinger i spillets diskusjonsgrupper eller lete etter din "Stone Mate". Det er nemlig slik at på den lille, sorte steinen er det markert seks forskjellige symboler. Når steinene produseres lages de i par, slik at to spillere får den samme steinen. Men steinene distribueres gjerne til spillere som bor langt fra hverandre, for eksempel en i Norge og en i Canada. De to spillerne vil da være "Stone Mates" og kan, hvis de ønsker det, løse oppgave i spillet i fellesskap.

Selve oppgaven i The Stone er å løse drøyt 200 forskjellige gåter. Gåtene har forskjellig vanskelighetsgrad, men uten spesialkunnskap greier de færreste å løse noen av dem uten en eller annen form for hjelp.

Hjelp kan du få på (minst) to forskjellige måter. Den raskeste måten er å bruke en søkemotor på Internett, for eksempel AltaVista. Hver av gåtene består av bilder og en ofte temmelig kryptisk tekst, men ved å søke etter for eksempel et av ordene som gjengis i gåten, kan du få nok informasjon om dette ordet (som du kanskje aldri har hørt før) til at du i hvert fall kommer noe nærmere løsningen. Eller spørsmålet. For det er sjelden helt opplagt hva det egentlig spørres om.

Gåten «The Daymaker». <i>Skjermbilde:  digi.no</i>
Gåten «The Daymaker». Skjermbilde:  digi.no

La oss ta et eksempel. I oppgaven "The Daymaker" ser gåten ut som på bildet til høyre. Rundt bildet står teksten: 

"Jung jbhyq or Pnrfne'f hfrarg ahzore?"

Rimelig kryptisk, ikke sant? Vel, når du har greid å finne ut hva dette egentlig betyr, har du som du kanskje skjønner funnet fram til spørsmålet. Svaret skal gjengis som romertall ved hjelp av skjemaet under bildet.

Hvordan finne svaret? Bildet kan sikkert være til hjelp, men jeg har ennå ikke funnet det.

I de fleste tilfellene skal svaret gjengis i et tekstfelt. Normalt (virker det som - jeg har foreløpig ikke greid så mange av gåtene), vil svaret passe akkurat inn i tekstfeltet, som har en begrenset størrelse. Hvis du svarer galt, men i nærheten av svaret, vil du få et lite hint om dette.

Den andre måten til å få hjelp til å løse oppgaver på, er å gå inn i det som kalles "The Commons". Her kan du utveksle tips til med andre brukere som kanskje har greid gåten du strever med. Du vil ikke få den direkte løsningen på gåten, men kanskje nok hint til å du finner svaret likevel.

Det har tydeligvis skjedd noen endringer i premieringen siden vi skrev om The Stone sist. I stedet for at den første som løser hver gåte får en premie, vil kun den som først greier hele spillet, få en gåte. Det er ifølge den norske distributøren, VK Norge, ikke helt klart hva denne premien blir.

Så foreløpig vil målet for å løse gåtene det samme som i de fleste andre dataspill, å se at man greier det.

Etter å ha spilt The Stone en del timer, hvorav mesteparten av tiden har gått med på å vri hjernecellene, har jeg kun funnet fram til én mangel i spillet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Gåtene i The Stone velges ved å markere prikker i en trådkube. Når brukeren løser en gåte, blir vedkommende belønnet med en webside hvor det står at man har greid å løse gåten, men så virker det som om alt er glemt. Det eneste tegnet på at gåten er løst er at det kanskje er blitt flere gåter å løse - det vil si flere prikker i kuben. Gåten som brukeren har løst er ikke markert på noen som helst måte og kan løses gang på gang.

Jeg skulle ønske at Abject Modernity Internet Creations, som leverer spillet, kunne markere de gåtene som er blitt løst ved å gi prikkene på disse en annen farge. I dag er alle prikkene hvite.

Ellers er The Stone et underholdende spill som setter store krav til brukerens tålmodighet og kreativitet. Det er ikke uvanlig at det kan ta flere uker før man finner svaret på en gåte. I mellomtiden greier man kanskje å løse noen av de andre...

The Stone har en forholdsvis lav pris - 249 kroner. Dette skyldes delvis at programmeringsarbeidet i forbindelse med spillet er forholdsvis enkelt, men også for ikke å belaste brukerne for mye - de er jo nødt til å være oppkoblet på Internett store deler av spilletiden.

Jeg vil anbefale The Stone for alle som ønsker et spill litt utenom det vanlige og som har litt erfaring med å bruke Internett som oppslagsverk. Spillet krever nok også litt bedre engelskkunnskaper enn de fleste andre spill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.