Thommesen refser programvareindustrien - og finansmarkedet

Ny styreformann i PC-Systemer Christian Thommesen har et genetisk innebygget markeringsbehov. Under en presentasjon for pressen onsdag morgen satt kraftsalvene særdeles løst.

- Norsk programvareindustri kjennetegnes av små bedrifter med begrensede ressurser og en liten kundebase. De flirter gjerne med et globalt marked. Ved børsintroduksjon er de umodne og håndteres av finansaktører som overhodet ikke har perspektiver på hvordan industrien fungerer, tordnet Thommesen og fortsatte:

- Dermed får de stor fallhøyde og vi ser mange finansielle skuffelser. Resultatet blir desperate ledere og styremedlemmer som fusjonerer mislykkede selskaper til konglomerater under slagordet "mange bekker små..." Disse selskapene er typisk ufokuserte i sin markedsutvikling og har manglende innsikt i egne konkurransefortrinn. Det vil jeg si til finansmarkedene, at dersom dere tror det er noen suksessformel - så tar dere feil.

Thommesen mente at selskaper som Visma og Agresso var grovt overpriset relativt til PC-Systemer, som hadde hatt "en sørgelig kursutvikling".

Når det gjaldt PC-Systemer mente Thommesen at selskapet tilfredsstilte de fleste kriteriene som skal til for å få internasjonal suksess. Han trakk frem selskap som Microsoft, SAP, Baan og Oracle og pekte på at disse selskapene hadde fått suksess ved å fokusere meget smalt i starten, legge vekt på konkurransefortrinn i produktutviklingen, være tro mot sitt eget markedssegment, og vokse generisk de første årene til de kom i en posisjon hvor de eide et produkt/markedssegment.

Med det bildet av hvordan verden egentlig ser ut, la Thommesen frem noen tanker om PC-Systemers fremtid:

  • Selskapet skal ha hovedvekt på dagens kunder og produkter en tid fremover.
  • Gradvis flere produkter skal lanseres basert på utviklingsarbeidet i selskapet - første eksempel er Rubicon Sales Office.
  • Det vil definitivt være aktuelt med oppkjøp i utlandet (ett til to land) hvor man for eksempel kan kjøpe en aktør som har "falt i bakleksen" i utviklingsarbeidet.
  • Man bør kunne opprettholde marginene på dagens virksomhet, mens ny virksomhet ikke kan gi de samme marginene.
  • En vekst på 20-30 prosent årlig kan kun opprettholdes med ekspansjon i nye geografiske markeder og med nye produkter.
  • En styrking av organisasjonen er nødvendig, først av ledelsen.
  • Ansettelse av flere konsulenter.

Thommesen mente at finansanalytikere burde regne inn i sine analyser en god markedsandel på Rubicon Sales Office. De burde også anta at selskapet ville vokse betydelig over tid, men med noe lavere marginer i ny virksomhet. Videre burde de ta hensyn til at risikoen i selskapet ville øke. Han mente det ikke var noe hokus-pokus knyttet til å øke fortjeneste per aksje.

- Marginene i selskapet er ikke opprettholdbare på sikt, sa Thommesen, men dette er ikke noe å regne på for 1998.

Han mente videre at selskapet på langt nær har høstet det som kan høstes av foretatt og kostnadsført produktutvikling. Det ville overraske ham om ikke det ble ansatt flere konsulenter i selskapet.

- Det er imidlertid en helt ny business-modell, la han til.

I den forbindelsen påpekte han at det ville bli flere livlige samtaler med gründer og administrerende direktør Per A. Boasson i tiden fremover. Han mente Boasson hadde tanker om PC-Systemers fremtid som var noe mindre fokuserte på dagens kunder og kompetanse enn hva han selv hadde. Rent spesifikt mente han at Boasson nok på et tidligere tidspunkt hadde signalisert at man ville bevege seg oppover i markedssegmentene, noe Thommesen uttrykte at han var kritisk til.

Til toppen