Thorn skal eie og selge You

Thorn går inn på eiersiden i mobilselskapet You Communication, og rydder samtidig plass i selskapets 123 skandinaviske filialer for selskapets mobilprodukter. Utleieselskapet håper You skal få samme verdiutvikling som Sense.

I første omgang kjøper Thorn åtte prosent av aksjene i You Communication AS, men det kan fort bli mer. You vil i løpet av ett år hente inn 70 millioner kroner gjennom en emisjon, som skal skaffe midler til selskapets ekspansjon i Norge og fra første kvartal neste år Sverige og Danmark. Fra før finnes Televekst, John Fredriksen, Gjensidige, Terrafondene, Orkla Forvaltning og ansatte blant eierne. Thorn har dessuten fått en opsjon som kan gjøre selskapet til Yous største aksjonær i løpet av seks måneder.

For ex-NetCom og nåværende administrerende direktør i You Communication, Mikal Rohde, innebærer avtalen en ny og verdifull distribusjonskanal for selskapet som så langt har basert seg på fotokjeden Click og på nystartet salg gjennom 7-eleven. Thorn alene disponerer 123 forretninger i Skandinavia gjevnt fordelt, og i disse butikkene skal nå konkurrerende mobilmerker tones ned til fordel for You.

Administrerende direktør i Thorn Nordic, Rolf Gullestad, sier til digitoday.no at selskapets avtale med You gjør at en naturlig nok vil foretrekke å vise dette varemerket fremfor andre. I dag selger Thorn Telenor Mobils produkter gjennom de norske kjedene, og Telias mobilprodukter i Sverige og Danmark.

- Vi har jobbet med en mobilløsning en tid og har sett på flere partnere. Vi mener You har den beste blandingen av teknologiforståelse og markedsforståelse. Dessuten er selskapet i en fase som passer oss bra, sier han og understreker at avtalen skal bidra til å bygge verdier for selskapet. Både vi og You selv har en sterk interesse for at You skal bli vellykket.

Med Thorn på laget får You ekstra drahjelp gjennom Thorns eksisterende kundebase på 400.000 kunder som nå skal bearbeides til å bli You-kunder. I tillegg til lettere tilgang på potensielle kunder skal You satse sterkere på lojalitetsprogrammer og tjenester for å få og beholde kunder.

Rohde sier at målet nå er å selge 100.000 abonnementer hvert år. - Vi har passert 10.000 kunder nå og selger gjennom Click alene 4500 abonnementer per måned. Nå håper han at avtalen med Thorn skal gi et ytterligere salgstrykk, men også stordriftsfordeler ved felles markedsføring og servicesenter.

You Communication baserer i dag sine mobiltjenester på nettkapasitet kjøpt fra NetCom, men selskapet er også deltaker i to konsortier som søker om å få bygge egne UMTS-mobilnett i Norge og Sverige.

Til toppen