Thunder House-byrå skal konkurrere med Icon

Mens Thunder House Norge bidro til Icon Medialab i Norge, går Thunder House Boston inn i et konkurrende konsulentbyrå. Icon Medialab International er imidlertid ikke særlig bekymret.

Thunder House i Boston går sammen med seks andre byråer og danner ett internettselskap med 500 ansatte. De fem andre heter Zentropy Inc. (Los Angeles), Digital Café (Minneapolis), Shandwick (interaktiv avdeling - New York), Hill Holiday (interaktiv avdeling - Boston), MDEO (Paris, Frankrike) og Andersen & Lembke (interaktiv avdeling - San Francisco).

Mediegiganten Interpublic Group (IPG) går inn med 50 millioner dollar i selskapet som får navnet Zentropy Partners. IPG vil eie 80 prosent i selskapet som skal ha 11 kontorer i fem land, skriver MSNBC.

IPG er identisk med det amerikanske selskapet som overtok 20 prosent i svenske Icon Medialab International i vår (med en opsjon til å kjøpe seg opp til 49,9 prosent). I den handelen ble Thunder House Norge overført fra McCann-Erickson til IPG og fusjonert inn i Icon Medialab Norge.

Les:


Handelen inkluderte imidlertid ikke alleThunder House-kontorene, blant annet ikke den tyske og den amerikanske virksomheten som fortsatt eies av reklamebyråekjeden McCann-Erickson.

For et par år siden prøvde McCann-Erickson å danne en global internettmerkevare med Thunder House-kontorer i mange land, men dette forsøket mislykkes og kulminerte med splittelsen av Thunder House-kontorene tidligere i år.

Bak alle disse byråene, enten det er Icon Medialab eller McCann-Erickson, står IPG som til sammen kontrollerer 35.000 ansatte i sitt konsern. Dermed kan IPG styre de resterende Thunder House-kontorene og har altså bestemt seg for å danne en konkurrent til Icon Medialab med ett av dem.

Men svenskene er ikke særlig bekymret for at en ny internasjonal konkurrent dukker opp i floraen av webbyråer og nettkonsulentselskaper.

Informasjonsdirektør Helga Baagøe i Icon Medialab International sier til digi.no at de har vært klar over dette trekket en tid.

- Det er bedre de gjør dette i konkurranse med oss innenfor gruppen, sier hun og vil ikke spekulere om det var en aktuell problemstilling å fusjonere alle disse syv byråene inn i Icon Medialab International. Det spørsmålet henviser hun til IPG å svare på.

Uansett mener hun at Icon egentlig ikke faller inn som et naturlig medlem av nettverket siden konsernet nå kun eier 13 prosent av Icon. Hun er klar over at det ligger en opsjon på å kjøpe seg ytterligere opp, men mener at det er annerledes med de andre selskapene der IPG har majoritet.

- Det er ikke sikkert at vi er så like som det kan se ut som. Uten at jeg kjenner til den nye konstellasjonen så veldig godt, er det ofte litt ulike fokus, mener hun. Ifølge MSNBC kommer Zentropy til å fokusere på markedsføring/reklame i kombinasjon med teknologi, noe som er rimelig samme posisjonering som gamle Thunder House hadde i Norge.

Til det faktum at ett av Thunder House-selskapene sklir inn i en konkurrent, sier hun:

- Som du selv sier, er det mange ulike måter å gjøre dette på. Det er en stor bransje, og det finnes mange ulike konstellasjoner, sier hun og mener at IPG er en stor medieaktør som ikke tar hensyn til eksklusivitet i det de driver med.

Til toppen