Kongsvinger kommune var en av flere nettsatsinger som fikk skryt av Jostein Magnussen i Netlife Research.

Ti norske nettsteder du bør lære av

Nyttig kåring fra Netlife Research-gründer.

- Det er nok kåringer av Norges beste nettsteder. Det skal vi ikke gjøre.

Slik åpnet Jostein Magnussen, gründer av Netlife Research og profilert fagperson på brukervennlige nettløsninger, da han torsdag morgen holdt keynote på selskapets konferanse Webdagene i Oslo.

I fjor åpnet han den samme konferansen med å presentere landets gode og dårlige nettsteder.

Denne gangen var han mer opptatt av gode eksempler til etterfølgelse, og ønsket å fremheve ti nettsteder, som alle var flinke på «noe».

Magnussen trakk følgende kategorier, vinnere og tilhørende begrunnelser opp av hatten:

1. Godt innhold

- Klikk.no fra Hjemmet Mortensen. Nettstedets bruk av gode overskrifter er et eksempel til etterlevelse, med saftig og inspirerende innhold. I tillegg bruker nettstedet ganske mye plass på gode veier videre.

2. God navigasjon

- Vinmonopolet har fortsatt landets beste fasetterte søk. Deres løsning fungerer veldig bra i forhold til veldig mange andre. Fasetterte søk innebærer ofte en kombinasjon av søk og navigasjon. Det som er viktig her er at kategoriene som benyttes er forståelige for brukeren.

3. God design

- Det er viktig å designe innholdet og unngå pyntebilder. Mange kjøper bilder fra iStockphoto og lignende som er fullstendig uinteressante. Apple er best på dette og bruker kun relevante bilder av egne produkter, men vi skal kåre et norsk nettsted.

- Vinneren i denne kategorien er matprat.no. På dette nettstedet får publikum blant annet store bilder av matretter de ønsker å lage. Dette er godt designhåndverk.

4. Mest overbevisende

Alle ønsker å være troverdige, men her synder mange, både innen offentlig og privat virksomhet. Det skal være enkelt å se hvem avsender av et budskap er, man bør unngå skrivefeil et cetera.

- Det mest overbevisende nettstedet er Kolonihagen. Det er et lite nettsted med få ressurser som gjør det godt. Her finner man ingen «sjeldent stilte spørsmål», produktene deres kommer veldig tydelig frem og med pris, mente Magnussen.

I tillegg følger nettstedet prinsippene til BJ Fogg, mannen bak boken «Persuasive Technology», som har blitt et standardverk innen brukersentrert design.

5. Best på helhetlig opplevelse

- Mange tror det bare handler om design, men det handler selvfølgelig om hele brukeropplevelsen. Det er få som overgår Nettkirken på totalopplevelsen, mente Magnussen.

Gå inn her og få inspirasjon og se hvordan de har klart å skape en helhetlig opplevelse gjennom design, funksjon og innhold, oppfordrer Magnussen, som for øvrig er selverklært ateist.

6. Beste bruk av nettsamfunn

- For noen år siden skulle alle bygge sitt eget Facebook, men nå har de fleste kommet over det. Skal man likevel gjøre dette må det knyttes til forretningen og dessuten være noe folk gidder å bruke. Vinneren er Rema 1000 med Folkekokkene.

- Dette er et veldrevet nettsamfunn med rundt 3000 matoppskrifter. Det hele er direkte knyttet til selskapets forretningsområde, påpekte han.

7. Best på spenstig innhold
Kongsvinger kommune vant denne kategorien. Det gjorde de fordi «de våger å eksperimentere med mange ulike sosiale nettkanaler og ulike konsept», med koblinger til blant annet Facebook, Twitter, Youtube, blogger, wiki og lignende. Dessuten har de lykkes med mye godt innhold på selve nettstedet, mente Magnussen.

8. Mest lovende nettjeneste

- Det kan være verdt å vurdere om man skal fortsette å lage vanlige nettsider med publiseringsløsninger, eller om man skal satse på en webapplikasjon, en iPhone-app eller lignende. Viktigst er at løsningen støtter et reellt brukerbehov og er bedre enn konkurrentene, sa Magnussen.

Vinneren er Spotify-konkurrenten Wimp, en musikkstreaming-tjeneste utviklet av Aspiro i samarbeid med Telenor og Platekompaniet. Løsningen er fortsatt i lukket beta, men ventes utgitt senere i høst.

Magnussen mente Wimp var bedre enn sin svenske rival. - Det norske alternativet vinner fordi de har lykkes med redaksjonelle grep med kategorier som gjør det hele mer inspirerende å bruke enn Spotify, lød begrunnelsen.

9. Best på mobil

- Yr.no er best og gjør utrolig mye bra på mobil. De var tidlig ute med en applikasjon til iPhone, og tør skrelle vekk det som ikke trengs. Wap-løsningen deres er dessuten også kjempegod.

10. Tatt i mot mest kritikk
Politi.no har fått kritikk av usabilityfolket i en årrekke, og kritikken stilnet ikke da nettjenesten nylig ble relansert. Netlife Research-gründeren valgte likevel å minne om at løsningen tross alt er et fremskritt.

- Mange glemmer hvordan Politiets forrige nettsted så ut. Det var kanskje det dårligste offentlige nettstedet. Det nye er strengt tatt mye bedre.

Webdagene fortsetter fredag, og det er mulig å følge med på mange av foredragene live og gratis via videostrøm på konferansens nettsider.

    Les også:

Til toppen