Ti råd til norske nettbutikker

Brukervennlighetsspesialisten Even Risbakken har ti råd til norske nettbutikker.

Even Risbakken er «usability specialist», det vil si spesialist på brukervennlige nettløsninger. Han leder NetLife Research, et selskap som jobber med å forenkle digitale grensesnitt, og som blant annet tilbyr å evaluere grensesnittet i nettbutikker, heter det i en pressemelding.

Basert på forbrukertester har Risbakken ti råd til norske nettbutikker:

  1. Tydelig logo. Forbrukerne liker å se hvem de handler fra. Kontaktinformasjon bør få prioritert plass.
  2. Tydelig kjøpeknapp, slik at forbruker fort ser at dette er en butikk.
  3. Tydelig skrift som ikke er for liten, og gjerne med mulighet for å forstørre skriftstørrelsen.
  4. Begrens innholdet av informasjon om butikken eller bedriften som «Hei og velkommen og så videre». Forbrukerne er der for å handle.
  5. Bruk gode produktkategorier med navn som gjenspeiler forbrukernes handlemønster.
  6. Ha et stort produktsøk og et fornuftig søkeresultat som er tilpasset forbrukernes språk.
  7. Sørg for gode forklaringer underveis i handelen, slik at forbrukeren får bekreftelse på det hun har gjort, for eksempel «Du har nå bestilt..», «Trykker du bekreft her, så er kjøpet gjennomført».
  8. Ha en oversiktlig betalingsside med nødvendig informasjon.
  9. Gi rask ordrebekreftelse på e-post.
  10. Vit hvem målgruppen er, og lag en side beregnet på denne.

– En god nettbutikk loser forbrukerne gjennom butikken slik at forbrukerne selv føler at de har styringen og tar valgene, sier Risbakken.

Til toppen