Tidlige lekkasjer bremser salget

Kundene er ikke dumme når de får vite om kommende nyheter, det får PC-bransjen nå smake.

De store IT-selskapene driver et spill de fleste andre bransjer passer seg vel. Microsoft, Intel og en rekke andre ledende selskaper offentliggjør planer for nye produkter gjerne et halv eller helt år i forveien, noe som kan få mange kunder til å utsette innkjøp.

Dette går stort sett greit, men i april og åpenbart videre i mai fikk PC-bransjen smake effekten. Årsaken var at Intel hadde lovet en ny generasjon med støttebrikke for bærbare PCer kalt "Santa Rosa". Brikkene som er en ny generasjon av Centrion-teknologien, gir forbedringer på en rekke fronter, blant annet raskere WLAN, bedre strømsparing og raskere minnebuss.

Løftene fikk en betydelig del av kundene til å utsette innkjøpene sine hevder analyseselskapet DRAMeXchange Technology. Tallene selskapet bygger på er ikke fra HP eller Dell, men fra de to største produsentene av bærbare i verden, for de kjente selskapene produserer ikke maskinene sine selv.

Markedsleder Quanta forteller at de solgte 2,2 millioner bærbare maskiner i april, ikke 2,4 som planlagt. Og konkurrenten Compal fikk ut 1,7 millioner bærbare, også et betydelig fall fra mars.

Tallene for mai er ikke klare, men nå har maskiner med de nye Centrino-teknologiene kommet i salg.

Til toppen